Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Maandag en dinsdag was het vooral druk in de gangpaden en op de stands van de exposanten in hal 7 en 8. Deelnemers in deze hallen zaten dan ook in de populaire segmenten van snacks en alcohol. Opvallend was het grote aantal jongeren dat er rondliep. De organisatie laat ook weten in een persverklaring dat de Horecava zich niet alleen richt op ‘de beslisser van vandaag, maar ook op die morgen’. De beurs moet in de visie van de Horecava ook een platform zijn voor de volgende generatie horecaprofessionals. En dat was te zien aan een flinke toestroom van jonge mensen. Of die allemaal uiteindelijk in de horeca hun emplooi gaan vinden is de vraag, maar in ieder geval konden zij wel meemaken dat de horeca geen saaie werkomgeving is, maar waar werken ook draait om gezelligheid en ontmoetingen.
Duurzame vis
De Horecava vaart sinds deze beurseditie een nieuwe koers en heeft als gevolg van die verandering ook het logo aangepast. Niet alleen wilde de organisatie laten zien dat de horecabranche bruist, maar ook dat er binnen de horecasector veel aandacht is voor duurzaamheid. Daarom werd dit thema nog nadrukkelijker op de evenementenkaart van de beurs gezet. Volgens de organisatie was het Symposium Duurzame Vis een van de hoogtepunten van deze editie. De organisatie zegt daarover: “Chef Jef Schuur, de initiatiefnemer, organiseerde samen met Viki Geunes (Zilte) en Edwin Vinke (De Kromme Watergang) een inspirerend symposium over hoe je bewuster kunt omgaan met vis, schaal- en schelpdieren. Wat dit symposium echt bijzonder maakte, was de samenwerking met wetenschappers van het NIOZ. Zij deelden een sterk onderbouwd verhaal, dat door de chefs werd vertaald naar praktische, direct toepasbare inzichten in de keuken”.
Care & Cure
Ander hoogtepunt vormde het Care & Cure symposium. Hospitality in de zorg blijft groeien. Ondanks de hogere zorgkosten en gebrek aan personeel is er binnen de zorg, en dan met name de verzorgingshuizen, meer aandacht voor hospitality. Ook voeding maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de verzorging of juist in het voorkomen van zorg. Mede door die belangstelling verdubbelde het symposium zelfs zijn bezoekersaantal.
Taste of Horecava
En dan was er nog aandacht voor de topchefs in Nederland . In de Taste of Horecava by Gault&Millau, lieten chefs zoals Sven Nijenhuis (Restaurant Ambrozijn), Emile van der Staak (De Nieuwe Winkel) en Soenil Bahadoer (Restaurant De Lindehof) zien waarom zij ware sterren zijn. Met slechts 30 gasten per sessie kregen bezoekers een exclusieve blik in hun keukens.
Innovaties
Naast congressen, vakwedstrijden en andere programmaonderdelen - al dan niet in samenwerking met externe partijen - waren er zo’n 700 exposanten met hun productaanbod. Veel echte productinnovaties waren er niet te vinden, maar dat heeft ook een reden. Afnemers hebben momenteel hun handen vol aan de dagelijkse gang van zaken als personeel, bezettingen en inkoopkosten. En de meeste bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om hun bestaande aanbod aan te kunnen. De oorzaken van die belemmeringen liggen op verschillende vlakken bij de bedrijven. Zo zijn er producenten die kunnen uitbreiden, maar door onvoldoende stroomcapaciteit moeten wachten. Maar er zijn ook bedrijven met overvolle bestaande productielijnen maar nog onvodoende overschot om een nieuwe productielijn te kunnen financieren. Dat laatste hangt soms ook samen met het vertrouwen dat er is in verdere groei. Daarnaast zijn er nog de leveranciers die zich zorgen maken over voldoende en betaalbaar aanbod van grondstoffen. Opvallend was dat veel fabrikanten zoptimistisch zijn als het gaat om hun eigen omzetgroei maar ook een zekere stagnatievrezen in de omzetgroei van de horeca als totaal.
(Binnenkort berichten wij vanuit @FoodClicks over de gespotte noviteiten en bijzonderheden van de Horecava 2025)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Genomineerden Horecava Awards 2026 bekend
Verkiezing - De genomineerden voor de Horecava Awards 2026 zijn bekend. De genomineerden presenteren een breed en representatief overzicht van de meest opvallende innovaties binnen de hospitalitysector. De jury selecteerde oplossingen die bijdragen aan slimmer, duurzamer en efficiënter werken in de horeca.
Lees berichtKoppert Cress opent De Eetbare Jungle
Opening - Koppert Cress heeft De Eetbare Jungle geopend: een volledig eetbaar ecosysteem waar chefs, foodprofessionals, beleidsmakers en innovators ervaren hoe rijk en veelzijdig de wereld van planten kan zijn.
Lees berichtBidfood blijft tot en met 2028 Founding Partner van Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Horecagroothandel Bidfood blijft ook de komende drie jaar nauw verbonden aan Gastvrij Rotterdam. Het bedrijf heeft zijn partnership met de horecavakbeurs verlengd voor de edities tot en met 2028. Bidfood is al sinds de eerste editie in 2013 een vaste pijler onder het evenement.
Lees berichtHorecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees bericht