ING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen
Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.
De consument koopt vooral minder kleding, meubels en elektronica. In het foodsegment verschuiven de bestedingen van consumenten door de hoge inflatie deels van de speciaalzaak naar de supermarkt. Alleen het segment persoonlijke verzorging laat geen krimp zien dit jaar. Naast hogere huren, inkoop-, energie- en personeelskosten zet een tekort aan personeel een rem op de groei bij veel winkeliers. Bovendien moet de tijdens de coronaperiode opgebouwde belastingschuld worden terugbetaald. ING Research verwacht dan ook dat het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in 2023 gaat stijgen, vooral in het conjunctuurgevoeligere non-food segment.
Hand op de knip
“De 2% krimp komt met name door een sterke terugval in het non-food segment, dat het meest conjunctuurgevoelig is”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research. "Door de hoge inflatie en een aanhoudend laag consumentenvertrouwen houden consumenten in de winkelstraat meer en meer de hand op de knip. Zeker wat betreft niet-noodzakelijke goederen zoals woninginrichting en elektronica.”
Verschuiving in food
“In termen van omzetontwikkeling is 2023 een extreem jaar voor ondernemers in de foodretail, met een verwachte omzetgroei van bijna 8%”, aldus Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research. “Dit komt echter puur en alleen door hogere prijzen. Hogere kosten voor personeel, inkoop, energie en transport geven volop reden voor aanpassingen van de prijzen in het schap. Net als in 2022 krimpt de afzet dit jaar doordat consumenten minder kopen. Ook verschuiven de bestedingen van consumenten door de hoge inflatie van speciaalzaak naar supermarkt en van A-merk naar huismerk.”
E-commerce
Na een ongekende groei tijdens de coronapandemie, is de e-commercesector in 2023 terug in rustiger vaarwater. Voor 2023 wordt een omzetgroei van 4% in online aankopen verwacht, na een lichte daling in 2022. Met het verdwijnen van de lockdowns begin 2022 werd een deel van de online aankopen weer in de fysieke winkels gedaan. Desondanks is de verwachting dat er de komende jaren een verdere verschuiving plaatsvindt van fysiek naar het online verkoopkanaal. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen hebben ervaren, maar ook doordat winkeliers vaker een multichannel strategie hebben, waarbij ze veelal een minder groot assortiment in de winkel aanbieden dan online. Bovendien zorgt een tekort aan personeel mogelijk voor impact op de service in de fysieke winkel, aangezien nog altijd vier op de tien winkeliers met personeelstekorten kampen.
Bron: ING Research/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
ING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025
Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...
Lees berichtQuirine de Weerd van Lidl MVO Manager van 2024
Verkiezing - Quirine de Weerd, hoofd corporate affairs bij Lidl Nederland, is door Van der Molen E.I.S. uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar 2024. De titel is een erkenning voor haar jarenlange inzet en bijdrage aan duurzaamheid, waarmee ze binnen en buiten de organisatie impact maakt.
Lees berichtNieuwe versconcepten in nieuwe Jumbo Foodmarkt Breda
Foodmarkt - Jumbo Supermarkten heeft woensdag de compleet vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda geopend. Ruim elf jaar na de opening in maart 2013 van deze allereerste Jumbo Foodmarkt, wil de supermarktketen laten zien dat zij opnieuw het verschil kunnen maken in versbeleving en smaak. Daarom zijn nieuwe versconcepten toegevoegd aan de Foodmarkt.
Lees bericht‘Hospitalityinkopers’ Entegra en Procent bundelen krachten
Overname - Entegra, een van ’s werelds grootste inkooporganisaties in de hospitalitysector, heeft het inkoopplatform Procent overgenomen. Vanaf nu zal Procent verdergaan onder de naam Procent by Entegra. Deze strategische overname stelt de bedrijven in staat om gezamenlijk een breder scala aan zowel food- als non-food inkoopdiensten aan te bieden.
Lees berichtNederlandse inflatie blijft hoog volgens ING Research
Analyse - De inflatie is in Nederland van 3,5 naar 3,6% gestegen in oktober (3,3% volgens Europees vergelijkbare definitie) en dat is volgens ING Research flink boven het Europees gemiddelde. De bank vindt de inflatie in Nederland te hoog, maar ziet geen hulp komen vanuit monetaire kant komt om de Nederlandse inflatie terug naar 2% te krijgen. De bank verwacht wel dat de ECB...
Lees berichtTankstation Minli Landgraaf denkt niet aan specialiseren maar aan variatie
Interview - Vlak naast het terrein van Pinkpop in het Limburgse Landgraaf heeft ondernemer Huub Minten zijn tankstation. Een tankstation met daarin onder meer een speciaalzaak voor hengelsport en diervoeding. Daarnaast telt het terrein Caravan Wold een caravan en camper centrum met 2.000 m2 accessoires caravan-/camperbenodigdheden en een aparte brasserie. Of dat allemaal nog niet genoeg is bevindt zich op...
Lees bericht