Innovatie en klantgerichtheid drijvers groei


Onderzoek - “Uit de berekeningen van het FSIN blijkt dat 38 procent van de bedrijven in de buitenshuisconsumptie in 2014 weer een duidelijke groei heeft laten zien,” zo vertelt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. “Dat is het hoogste percentage in zes jaar tijd. De succesvolle bedrijven verwachten ook in 2015 verder te groeien.” Innovatie (bedrijven die zijn blijven investeren) en klantgerichtheid zijn volgens Grievink de belangrijkste drijvers. “Vaak hebben ze ook goedkopere instapmenu’s en aanbiedingen om de consument te trekken. De totale markt voor de buitenshuisconsumptie zal eindelijk als geheel stijgen, iets wat in de andere westerse landen in 2014 al ruimschoots het geval was.” Nederland loopt wat dat betreft achter, zo verduidelijkt Grievink. “Dat is grotendeels toe te schrijven aan de supermarkten die in Nederland een prijsniveau hebben dat het laagste is van West-Europa waardoor het voor consumenten gemakkelijk was om geld te besparen door niet buitenshuis te eten.” Extreem goed De markt van de buitenshuisconsumptie lijkt door het dal heen te zijn. Na vijf jaar forse daling van de omzet is horeca weer aan het groeien met 1%. Alleen binnen de kanalen catering en gemak daalden belangrijke segmenten. Institutionele catering heeft het moeilijk (-4,2%) en ook de pompshop (-5%), de snackbar (-2,6%) en de shoarma/grillrooms (-3,1%) daalden. Terwijl ijssalons (+6,1%) het extreem goed hebben gedaan Bron: FoodClicks.  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid