Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling


Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Kern van het onderzoek was kijken hoe in Nederland wordt aangekeken tegen diepvries. Diepvries wordt algemeen gezien als goed alternatief voor voedselverspilling. Daarmee is een eerste stap gezet, want momenteel blijkt nog dat 3 op de 4 Nederlanders regelmatig versgekoelde groente weggooit vanwege houdbaarheid. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. De aanschaf van diepvries zou die verspilling aanzienlijk kunnen verminderen. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft desalniettemin kiezen voor versgekoelde producten.

Onvoldoende kennis

Een van de redenen waarom mensen dit doen, spreekt voor zich. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Vers is in de perceptie van consumenten vaak beter dan diepvries. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook zien dat Nederlanders onvoldoende kennis hebben over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.      

Besparing

Reden voor de horecabedrijven om ook te kiezen voor verse producten in plaats van diepvries. Daar waar inzet van verse producten kan, is dat ook geen enkel probleem. Maar diepvries zorgt wel voor een enorme besparing als het gaat om voedselverspilling. Bovendien zorgen diepvriesproducten er meestal voor dat de werkzaamheden in de keuken afnemen of efficiënter worden, vanwege het hoge conveniencegehalte van veel diepvriesproducten. Met het steeds lastiger kunnen vinden van keukenpersoneel is dat geen onbelangrijke factor. Volgens Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, laat het onderzoek zien dat er veel potentie is voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie. Want meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen.

Twijfel

Uit de vragenlijst die door @FoodClicks is ingediend voor de horecabedrijven blijkt dat jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar (54%) de minste moeite hebben met de inzet van diepvriesproducten bij horecabedrijven als zij weten dat voedselverspilling daarmee wordt tegengegaan. Bij ouderen ligt dat percentage beduidend anders. Daar zegt 42% dat een voorkeur      wordt gegeven voor verse bereiding. Wat blijkt uit de gegevens dat heel veel mensen het niet goed weten met een keuze tussen diepvries en vers. Het percentage dat aangeeft het niet te weten ligt met een gemiddelde van 26% over alle leeftijdsgroepen en mannen en vrouwen relatief hoog. Wellicht ligt dit aan het feit dat mensen toch twijfelen of zij het verschil in diepvries of koelvers op hun bord zodanig proeven dat het opweegt tegen het maatschappelijke vraagstuk van voedselverspilling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Ruim 450 exposanten en 16.757 bezoekers bezochten tijdens de afgelopen dagen Gastvrij Rotterdam. Daarmee is het eerdere record in 2019 met 16.303 bezoekers verslagen en werd de horecavakbeurs afgelopen dagen in Rotterdam Ahoy de grootste editie tot nog toe.

Lees bericht


SIAL Paris komt met nieuwe digitale catalogus

Vakbeurzen – SIAL Paris, internationale vakbeurs die van 15 tot en met 19 oktober wordt gehouden,  komt met een nieuwe digitale catalogus. Op de CXMP marktplaats treft de gebruiker een overzicht aan van ruim 7.000 aanwezige exposanten en hun producten. De digitale catalogus moet een hulpmiddel zijn voor exposanten en bezoekers om 365 dagen van het jaar commercieel in contact te zijn.

Lees bericht

‘Gastvrij Rotterdam moet vastigheid bieden in onzekere tijden’

Interview - Gastvrij Rotterdam had bij de editie van vorig jaar het geluk dat ze plaatsvond in een periode dat de coronamaatregelen werden versoepeld. Toch schaalde de beursorganisatie de veiligheidsmaatregelen voor de bezoekers niet af. ‘We hadden van tevoren afgesproken om de beurs veilig te organiseren voor deelnemers en bezoekers en dat hebben we gedaan’, aldus beursorganisator Robert Melaard aan...

Lees bericht



Join Program wint contract campus Booking.com

Catering - Booking.com kiest voor cateringvernieuwer Join Program om het complete voedsel- en drank aanbod te produceren en faciliteren voor het nieuwe kantoor. Booking.com verhuist in 2023 naar een nieuwe campus en heeft in Join Program de partner gevonden om ervoor te zorgen dat alle HQ-medewerkers zich thuis gan voelen.

Lees bericht

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid