Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling


Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Kern van het onderzoek was kijken hoe in Nederland wordt aangekeken tegen diepvries. Diepvries wordt algemeen gezien als goed alternatief voor voedselverspilling. Daarmee is een eerste stap gezet, want momenteel blijkt nog dat 3 op de 4 Nederlanders regelmatig versgekoelde groente weggooit vanwege houdbaarheid. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. De aanschaf van diepvries zou die verspilling aanzienlijk kunnen verminderen. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft desalniettemin kiezen voor versgekoelde producten.

Onvoldoende kennis

Een van de redenen waarom mensen dit doen, spreekt voor zich. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Vers is in de perceptie van consumenten vaak beter dan diepvries. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook zien dat Nederlanders onvoldoende kennis hebben over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.      

Besparing

Reden voor de horecabedrijven om ook te kiezen voor verse producten in plaats van diepvries. Daar waar inzet van verse producten kan, is dat ook geen enkel probleem. Maar diepvries zorgt wel voor een enorme besparing als het gaat om voedselverspilling. Bovendien zorgen diepvriesproducten er meestal voor dat de werkzaamheden in de keuken afnemen of efficiënter worden, vanwege het hoge conveniencegehalte van veel diepvriesproducten. Met het steeds lastiger kunnen vinden van keukenpersoneel is dat geen onbelangrijke factor. Volgens Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, laat het onderzoek zien dat er veel potentie is voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie. Want meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen.

Twijfel

Uit de vragenlijst die door @FoodClicks is ingediend voor de horecabedrijven blijkt dat jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar (54%) de minste moeite hebben met de inzet van diepvriesproducten bij horecabedrijven als zij weten dat voedselverspilling daarmee wordt tegengegaan. Bij ouderen ligt dat percentage beduidend anders. Daar zegt 42% dat een voorkeur      wordt gegeven voor verse bereiding. Wat blijkt uit de gegevens dat heel veel mensen het niet goed weten met een keuze tussen diepvries en vers. Het percentage dat aangeeft het niet te weten ligt met een gemiddelde van 26% over alle leeftijdsgroepen en mannen en vrouwen relatief hoog. Wellicht ligt dit aan het feit dat mensen toch twijfelen of zij het verschil in diepvries of koelvers op hun bord zodanig proeven dat het opweegt tegen het maatschappelijke vraagstuk van voedselverspilling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht



Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid