Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling


Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Kern van het onderzoek was kijken hoe in Nederland wordt aangekeken tegen diepvries. Diepvries wordt algemeen gezien als goed alternatief voor voedselverspilling. Daarmee is een eerste stap gezet, want momenteel blijkt nog dat 3 op de 4 Nederlanders regelmatig versgekoelde groente weggooit vanwege houdbaarheid. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. De aanschaf van diepvries zou die verspilling aanzienlijk kunnen verminderen. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft desalniettemin kiezen voor versgekoelde producten.

Onvoldoende kennis

Een van de redenen waarom mensen dit doen, spreekt voor zich. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Vers is in de perceptie van consumenten vaak beter dan diepvries. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook zien dat Nederlanders onvoldoende kennis hebben over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.      

Besparing

Reden voor de horecabedrijven om ook te kiezen voor verse producten in plaats van diepvries. Daar waar inzet van verse producten kan, is dat ook geen enkel probleem. Maar diepvries zorgt wel voor een enorme besparing als het gaat om voedselverspilling. Bovendien zorgen diepvriesproducten er meestal voor dat de werkzaamheden in de keuken afnemen of efficiënter worden, vanwege het hoge conveniencegehalte van veel diepvriesproducten. Met het steeds lastiger kunnen vinden van keukenpersoneel is dat geen onbelangrijke factor. Volgens Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, laat het onderzoek zien dat er veel potentie is voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie. Want meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen.

Twijfel

Uit de vragenlijst die door @FoodClicks is ingediend voor de horecabedrijven blijkt dat jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar (54%) de minste moeite hebben met de inzet van diepvriesproducten bij horecabedrijven als zij weten dat voedselverspilling daarmee wordt tegengegaan. Bij ouderen ligt dat percentage beduidend anders. Daar zegt 42% dat een voorkeur      wordt gegeven voor verse bereiding. Wat blijkt uit de gegevens dat heel veel mensen het niet goed weten met een keuze tussen diepvries en vers. Het percentage dat aangeeft het niet te weten ligt met een gemiddelde van 26% over alle leeftijdsgroepen en mannen en vrouwen relatief hoog. Wellicht ligt dit aan het feit dat mensen toch twijfelen of zij het verschil in diepvries of koelvers op hun bord zodanig proeven dat het opweegt tegen het maatschappelijke vraagstuk van voedselverspilling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht

CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid