Italiaanse restaurants groeien fors vooral in grote steden
Analyse - Het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen, van 1.384 naar bijna 1.500 restaurants. De stijging is 8%, terwijl de totale restaurantsector in dezelfde periode met ‘slechts’ 4% toenam. De groei is nagenoeg volledig in de laatste twee jaar tot stand gekomen (+100 restaurants). Vooral in de studentensteden groeide het aanbod fors, met als opvallende ontwikkeling de opmars van grootschalige fast casual concepten.
Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Noord-Holland heeft dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (15,3 restaurants per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (8,8) echter vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde (8,7). In Drenthe is de groei (+18%) relatief het grootst. Volgens het rapport moet dit echter gezien worden als inhaalslag, aangezien het aantal Italiaanse restaurants per 100.000 inwoners (7,9) nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt. De Italiaanse restaurantsector neemt circa 25% van de ontwikkeling van de totale restaurantsector voor haar rekening.
Zuid-Europees populair
Vijf jaar geleden was de Italiaanse keuken goed voor circa 50% van het totaal aantal Zuid-Europese restaurants, in 2018 is dit aandeel toegenomen tot circa 55%. Ruim 40% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 15 gemeenten. Kenmerkend is te zien dat er veel studentensteden in deze ranglijst staan. Het Italiaanse restaurant is bovengemiddeld populair bij deze doelgroep gezien het doorgaans lage prijsniveau, het laagdrempelige karakter en veelal mogelijkheid voor afhalen van met name de pizza. Het aanbod in deze 15 gemeenten groeit harder (+11%) dan in de rest van Nederland (+5%). Deze groei is met name toe te wijzen aan de ontwikkelingen in de grootste vier (studenten)gemeenten. Hier openden per saldo bijna 50 nieuwe Italiaanse restaurants de deuren, 73% van de totale groei uit deze ranglijst. Vooral in Utrecht is de groei fors (+32%). Grootschalige Italiaanse fastcasual concepten zoals Happy Italy en Vapiano vestigen dan ook met name in deze steden. Locaties die soms groter zijn dan 1.000m2.
Bron: Van Spronsen & Partners
Analyse - Het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen, van 1.384 naar bijna 1.500 restaurants. De stijging is 8%, terwijl de totale restaurantsector in dezelfde periode met ‘slechts’ 4% toenam. De groei is nagenoeg volledig in de laatste twee jaar tot stand gekomen (+100 restaurants). Vooral in de studentensteden groeide het aanbod fors, met als opvallende ontwikkeling de opmars van grootschalige fast casual concepten.
Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Noord-Holland heeft dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (15,3 restaurants per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (8,8) echter vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde (8,7). In Drenthe is de groei (+18%) relatief het grootst. Volgens het rapport moet dit echter gezien worden als inhaalslag, aangezien het aantal Italiaanse restaurants per 100.000 inwoners (7,9) nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt. De Italiaanse restaurantsector neemt circa 25% van de ontwikkeling van de totale restaurantsector voor haar rekening.
Zuid-Europees populair
Vijf jaar geleden was de Italiaanse keuken goed voor circa 50% van het totaal aantal Zuid-Europese restaurants, in 2018 is dit aandeel toegenomen tot circa 55%. Ruim 40% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 15 gemeenten. Kenmerkend is te zien dat er veel studentensteden in deze ranglijst staan. Het Italiaanse restaurant is bovengemiddeld populair bij deze doelgroep gezien het doorgaans lage prijsniveau, het laagdrempelige karakter en veelal mogelijkheid voor afhalen van met name de pizza. Het aanbod in deze 15 gemeenten groeit harder (+11%) dan in de rest van Nederland (+5%). Deze groei is met name toe te wijzen aan de ontwikkelingen in de grootste vier (studenten)gemeenten. Hier openden per saldo bijna 50 nieuwe Italiaanse restaurants de deuren, 73% van de totale groei uit deze ranglijst. Vooral in Utrecht is de groei fors (+32%). Grootschalige Italiaanse fastcasual concepten zoals Happy Italy en Vapiano vestigen dan ook met name in deze steden. Locaties die soms groter zijn dan 1.000m2.
Bron: Van Spronsen & Partners
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.