Jongeren eten liever buiten de deur met vrienden dan thuis


Onderzoek - Jongeren gaan liever uit eten met vrienden dan dat de vrienden thuis worden uitgenodigd om te komen eten. Bij alle Nederlanders geeft ruim een derde de voorkeur aan de optie van eten buiten de deur. Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder 1.029 Nederlanders. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van de Keukenloods.nl, en leverancier van inbouwapparatuur voor keukens. Uit het onderzoek zou ook naar voren komen dat een kwart van de Nederlanders zichzelf niet in staat acht iedere dag een verse maaltijd te bereiden. Vooral tijd speelt hier een belangrijke rol. 27 procent van de Nederlanders heeft onvoldoende tijd om elke dag een verse maaltijd op tafel te zetten. Terwijl één op zes minder vaak een kant-en-klaarmaaltijden willen eten. Vijftien procent van de ondervraagden zegt zelfs vaker een kant-en-klaarmaaltijd te eten dan ze eigenlijk zouden willen. Wanneer het gaat om de bereiding van een verse maaltijd, zegt ongeveer een derde van de mannen dat dit niet dagelijks lukt. Onder vrouwen ligt dit percentage op 23 procent. Mannen onder de dertig spannen, volgens de uitkomsten, de kroon: maar liefst de helft van hen eet niet iedere dag verse producten en een derde eet meer kant-en-klaarmaaltijden dan ze eigenlijk zouden willen. Samen uit Gebrek aan tijd is een belangrijke reden om uit eten te gaan met vrienden. Door 36 procent van de ondervraagden wordt om die reden gekozen om uit eten te gaan. Zij geven aan dit liever te doen dan thuis voor vrienden te koken. Van de jongere ondervraagden (onder de dertig) geeft ruim de helft de voorkeur aan een maaltijd buiten de deur. Online Hoewel tijdsgebrek een belangrijk argument is bij het bereiden van een vers of uitgebreid diner, wordt nog wel tijd ingeruimd voor het doen van boodschappen. Slechts tien procent van de Nederlanders geeft de voorkeur aan online winkelen. Dertigers zijn op dit gebied het meest vooruitstrevend; een op de zes van hen geeft de voorkeur aan online boodschappen doen, met bijbehorende bezorging. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online...

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht


Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid