Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming


Verschillende verskeukens bij Jumbo

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Dat laat CEO Ton van Veen van Jumbo supermarkten weten op linked, het medium dat hij tegenwoordig inzet om belangrijke boodschappen wereldkundig te maken. Hij motiveert de stappen van het bedrijf omdat Jumbo de urgentie voelt en het foodbedrijf zich gecommitteerd heeft aan het Science Based Target initiative (SBTi), een samenwerking tussen het CDP, het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute en het World Wide Fund for Nature.

Impactfonds

Voor het nemen van de noodzakelijke duurzaamheidsstappen heeft Jumbo de steun nodig van de leveranciers. “Want alleen samen met de leveranciers in de productketens kunnen we de stappen realiseren”, zo laat Van Veen weten. Maar alleen met de leveranciers redt Jumbo het ook niet. Daarom heeft het familiebedrijf het Jumbo Impactfonds opgezet, dat verdere versnelling aan het proces moet geven.

Versnelling

Met het Jumbo Impactfonds maakt de supermarktketen financiële middelen vrij voor de eigen private label- en versleveranciers ten behoeve van projecten die een merkbaar positieve impact hebben op de CO2-reductie. “Hierdoor kunnen de klimaatambities versneld worden gerealiseerd, voor de generaties van nu en in de toekomst,” aldus topman Van Veen.

Twee rondes

De financiële middelen die met dit fonds worden vrijgemaakt zijn bestemd voor projecten die een onderscheidende positieve impact hebben op de CO2-reductie. Privat label leveranciers kunnen in twee rondes aanvragen doen om aanspraak te kunnen maken op gelden uit dit fonds. De eerste ronde werd donderdagnacht 15 februari afgesloten en de tweede ronde gaat loopt in de tweede helft van dit jaar. De aanvragen worden beoordeeld door een interne beoordelingscommissie.

Bron: Jumbo supermarkten/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht


Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht

Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie...

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht



Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid