Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming
Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.
Dat laat CEO Ton van Veen van Jumbo supermarkten weten op linked, het medium dat hij tegenwoordig inzet om belangrijke boodschappen wereldkundig te maken. Hij motiveert de stappen van het bedrijf omdat Jumbo de urgentie voelt en het foodbedrijf zich gecommitteerd heeft aan het Science Based Target initiative (SBTi), een samenwerking tussen het CDP, het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute en het World Wide Fund for Nature.
Impactfonds
Voor het nemen van de noodzakelijke duurzaamheidsstappen heeft Jumbo de steun nodig van de leveranciers. “Want alleen samen met de leveranciers in de productketens kunnen we de stappen realiseren”, zo laat Van Veen weten. Maar alleen met de leveranciers redt Jumbo het ook niet. Daarom heeft het familiebedrijf het Jumbo Impactfonds opgezet, dat verdere versnelling aan het proces moet geven.
Versnelling
Met het Jumbo Impactfonds maakt de supermarktketen financiële middelen vrij voor de eigen private label- en versleveranciers ten behoeve van projecten die een merkbaar positieve impact hebben op de CO2-reductie. “Hierdoor kunnen de klimaatambities versneld worden gerealiseerd, voor de generaties van nu en in de toekomst,” aldus topman Van Veen.
Twee rondes
De financiële middelen die met dit fonds worden vrijgemaakt zijn bestemd voor projecten die een onderscheidende positieve impact hebben op de CO2-reductie. Privat label leveranciers kunnen in twee rondes aanvragen doen om aanspraak te kunnen maken op gelden uit dit fonds. De eerste ronde werd donderdagnacht 15 februari afgesloten en de tweede ronde gaat loopt in de tweede helft van dit jaar. De aanvragen worden beoordeeld door een interne beoordelingscommissie.
Bron: Jumbo supermarkten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Robert ten Brink speelt rol in kerstcommercial Jumbo
Supermarkt - Hoe je de feestdagen ook doorbrengt, het gaat erom dat je samen bent en kunt genieten. Die boodschap stelt familiebedrijf Jumbo Supermarkten centraal in haar nieuwe kerstcampagne.
Lees berichtBas Roelofs volgt Eric Bras op bij Signature Foods
Persoonlijk - Erik Bras gaat terugtreden als ceo van Signature Foods, een bedrijf met de merken Johma, Heks’nkaas en Topking in Nederland. Begin volgend jaar zal hij worden opgevolgd door Bas Roelofs en Herman de Boer als cfo. Dat meldt FoodPersonality op basis van een brief van Bras aan relaties.
Lees berichtJumbo introduceert naast Jumbo’s ook Smaakmakers
Supermarkt – Naast de eerder geïntroduceerde productlijn onder Jumbo’s introduceert de supermarktketen nu Smaakmakers. De nieuwe productlijn van 44 innovatieve productenkomt te liggen de ruim 700 winkels in Nederland en België.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtJumbo komt met nieuw eigen merk Jumbo’s
Formulenieuws – Jumbo supermarkten komt met een nieuw eigen merk genaamd Jumbo’s. Het gaat om een breed assortiment kwaliteitsproducten die naast het bestaande huismerk van Jumbo komt te staan op de schappen.
Lees berichtMandy Korver nieuwe inkoopdirecteur Maxxam
Benoeming – Inkooporganisatie Maxxam in Ede benoemt Mandy Korver tot inkoopdirecteur. Zij zal deze rol vanaf 18 november 2024 gaan vervullen. Met haar komst is het managementteam van Maxxam weer compleet.
Lees bericht