Kabinet maakt einde aan coronarestricties horeca


Evenementen kunnen zich bij Klap No Risk weer verzekeren voor een pandemie / Foto bij: LOC700

Corona - Exact 2 jaar na de eerste lockdown maakt het kabinet dinsdag bekend alle beperkende maatregelen te laten vervallen. Vanaf 23 maart vervallen alle restricties en gelden er alleen nog adviezen.

Zo blijft het advies bestaan om zoveel mogelijk thuis te werken en wordt ook aangeraden mondkapjes in het openbaar vervoer te dragen. Maar de 1G-maatregel voor de nachthoreca en evenementen verdwijnt. De Nederlandse horeca kan weer vrijelijk ondernemen. Alleen het quarantaine-advies blijft ongewijzigd. Het kabinet heeft nog geen nieuw weegmoment gepland voor de versoepelingen, maar houdt de situatie wel in de gaten. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is enorm blij en opgelucht dat het kabinet bekend heeft gemaakt dat alle coronamaatregelen komen te vervallen. KHN heeft de afgelopen weken expliciet gepleit voor het zo snel mogelijk loslaten van de restricties als 1G, de quarantaine-/isolatieplicht en inreisbeperkingen en dus een spoedige terugkeer naar het oude normaal.

Geen restricties

Vooralsnog golden er in bepaalde horecasectoren nog restricties. Zo mochten clubs sinds 25 februari volgens de normale sluitingstijden open, maar daar waar binnen in één ruimte meer dan 500 personen ongeplaceerd aanwezig zijn, gold een testplicht, het zogenoemde 1G. Vorige week riep KHN het kabinet nog op deze maatregel zo snel mogelijk te laten vallen. Dat dit nu ook is aangekondigd, is heel goed nieuws voor Clubs & Nightlifebedrijven; een sector die bijna twee jaar lang volledig dicht is geweest. Ook voor zaalverhuurbedrijven, congrescentra en grote (party) cateraars geeft het schrappen van de 1G maatregel weer meer ruimte voor ondernemen. Het opheffen van inreisbeperkingen is een flinke stap voorwaarts in het herstel van toerisme en internationaal zakelijk verkeer. Zeker voor de hotels in grote steden en zakencentra is dit een cruciale verlichting.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodsector groeit, maar sentiment bedrijven verslechtert

Analyse - De Nederlandse foodsector is in 2025 opnieuw gegroeid, maar achter de positieve omzetcijfers gaat een zorgwekkende ontwikkeling schuil, want het sentiment van bedrijven verslechtert. Het FSIN dat de cijfers verzamelt spreekt zelfs van een verslechtering naar crisisniveau. De vijfhonderd grootste foodbedrijven van Nederland boekten gezamenlijk een omzet van ruim 66,9 miljard euro, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van een...

Lees bericht


Royal Smilde introduceert nieuwe margarineverpakking

Introductie - Royal Smilde heeft in zijn productielocatie in Heerenveen een nieuwe verpakkingslijn in gebruik genomen voor margarine in stickpacks. Met de introductie van de eenpersoonsverpakking speelt het familiebedrijf in op strengere Europese regelgeving rondom wegwerpplastic en de groeiende vraag naar duurzamere verpakkingsoplossingen.

Lees bericht








© 2026 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid