Ketenbrede samenwerking leidt tot aanpak tegen voedselverspilling


Gasten tips en tricks aangeboden voor het verlengen van de houdbaarheid van producten, zoals wekken

Voedselverspilling tegengaan gaat beter wanneer je in de keten samenwerkt, dat is de uitkomst van een pilot die vier partijen zijn aangegaan in een uitdagende ‘In 100 Days to Zero Food Waste’ challenge.

Om het doel te halen hebben Deloitte, Vermaat, Orbisk en Too Good To Go  samen een werkwijze ontwikkeld om in 100 dagen de voedselverspilling in restaurants naar nul terug te brengen. Die werkwijze is beschikbar voor elk restaurant dat stappen wil maken in voedselverspilling. De vier partijen vinden namelijk dat voedselverspilling tegengaan een maatschappelijk doel is en daarom geen concurrentievoordeel hoeft op te leveren. 

Aangezien wereldwijd meer dan één derde van al het voedsel in de gehele voedselketen wordt verspild, is voedselverspilling een wereldwijd probleem met enorme economische, sociale en ecologische gevolgen. Niet voor niets willen de Verenigde Naties (VN) de voedselverspilling in de wereld met 50% verminderen tegen 2030. Dit is een van de duurzame doelen (Sustainable Development Goals) die de VN met elkaar hebben afgesproken.

De challenge

De challenge startte in vier bedrijfsrestaurants van Vermaat, waaronder VodafoneZiggo, Liberty Global en Provincie Flevoland met als doel voedselverspilling te verminderen en uiteindelijk te elimineren. Ook Sodexo sloot zich aan als deelnemende partij met twee bedrijfsrestaurants, waaronder dat van Unilever. Gedurende de 100 dagen zijn er diverse acties uitgevoerd die moesten leiden tot een sterke vermindering van voedselverspilling.

Wat kwam daar zoals bij kijken. In de eerste plaats efficiënt werken. ER werd gekozen om slim en gericht in te kopen, met overschotten te koken en voorlichting te geven aan medewerkers, opdrachtgevers en gasten. Ook hebben de locaties geëxperimenteerd met innovatieve gerechten die zorgen voor minder verspilling. Denk bijvoorbeeld aan: pesto van wortelloof, pulled pork van bananenschil of bananenbrood van oude bananen.

Orbisk

Om grip te krijgen op verspilling is het ook belangrijk om te weten hoeveel en wat er wordt weggegooid. Daarvoor werd de slimme monitor van Orbisk ingezet, door de voedselverspilling nauwkeurig te meten en te analyseren. Door de verspillingspatronen goed in kaart te brengen konden keukenteams gericht acties ondernemen om verspilling tegen te gaan.

Bewustzijn

Verder werd er gewerkt om het bewustzijn bij de gasten te vergroten over voedselverspilling, door de impact van verspild voedsel te verduidelijken. Zo berekende Orbisk dat 1 kilo voedselafval gelijk staat aan 4,5 kilo CO₂ uitstoot. Ook wordt er bij de productie van een kilo voedsel gemiddeld 7.000 liter water gebruikt. Er zijn bordjes ontwikkeld om bij het buffet te plaatsen met dit soort feiten om gasten bewust te maken van het eigen consumptiegedrag. Gasten werden aangemoedigd om niet meer op te scheppen dan wat daadwerkelijk werd gegeten. Ook kregen gasten tips en tricks aangeboden voor het verlengen van de houdbaarheid van producten. Verder werd er minder aangeboden. De buffetten van de pilot locaties lagen minder vol en gerechten werden vers op aanvraag van de gast bereid. Hierdoor hoefde er aan het einde van de dag veel minder bereid voedsel weggegooid te worden.

Too Good To Go

De gerechten die na afloop van de lunch niet verkocht waren, werden aangeboden via de app van Too Good To Go. Met deze app kunnen voedseloverschotten worden verkocht tegen gereduceerde prijzen.

Uitdagingen

Na 100 dagen werd de balans opgemaakt. De reductie van voedselverspilling varieerde tussen de 48% en 95% in de zes bedrijfsrestaurants. Dat het op de ene locatie makkelijker was dan op de andere locatie om voedselverspilling te reduceren, had te maken met operationele uitdagingen en seizoensinvloeden. De deelnemende partijen roepen aner bedrijven op om ook een challenge aan te gaan. De benodigde materialen om mee te doen aan de ‘In 100 Days to Zero Food Waste’ challenge, daarvoor kunnen worden gedownload van de Net Positive website.

Bron: TGTG/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

Younique Concepts en Vermaat bundelen de krachten aan de Amstel

Formulenieuws - Younique Concepts en Vermaat gaan samen een vernieuwde invulling geven aan de horecalocatie Amstel1. Daarmee krijgt het partnership tussen de twee bedrijven nog meer vorm.  Beide bedrijven werken al samen met de Pesca pop-ups op de Dutch Grand Prix en de TEFAF, waar Vermaat de food hospitality verzorgt.

Lees bericht

Regionaal project Orbisk ook in Barneveld van start

Voedselverspilling - Alberto’s Italian in Barneveld, partner van cateringplatform Zakelijk Bezorgd, is de tweede locatie die meedoet aan het regionale project Orbisk in Regio Foodvalley. De gemeenten Ede, Veenendaal, Wageningen en Barneveld van Regio Foodvalley zetten de komende twee jaar twee Orbisk systemen in voor regionale horeca.

Lees bericht



Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid