KHN eist transparantie van reserveringssite The Fork


Horeca – KHN is geschrokken van een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA op 9 januari waarin werd gesteld dat de reviewcijfer van restaurants door reserveringsplatform The Fork worden gemanipuleerd. De koepelorganisatie voor horecabedrijven eist nu meer transparantie bij de beoordelingen en het verdienmodel van het platform. In de uitzending spuien veel ondernemers kritiek op de handelswijze van reserveringsplatform The Fork. Zo zouden reviews kunstmatig hoog worden gehouden en zorgt de reserveringknop op Google er voor dat ondernemers onnodig veel commissie moeten afdragen. KHN heeft hierover vragen gesteld aan The Fork, maar pleit er bij de politiek ook voor om tot betere wetgeving te komen rondom platformen in het algemeen. Kunstmatig hoog In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht presterend restaurant bestaat op die manier niet op The Fork, zo laat KHN weten. Rambam illustreert dat in de uitzending aan de hand van een eigen fictief restaurant de Mambar, waar de redactie zelf recenseerden met nepaccounts. Alle recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Bovendien kwam het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Bij navraag hoe dit kan, kon The Fork niet veel meer dan verwijzen naar een algoritme. Onnodige kosten Ook bleek uit de uitzending dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Via deze knop komen de reserveringen binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Bij één ondernemer met vijf horecazaken ging het maandbedrag per bedrijf op die manier omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Een bedrag van ongeveer 50.000 euro per jaar. KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving en laat weten dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen. Bron: KHN/@FoodClicks

Horeca – KHN is geschrokken van een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA op 9 januari waarin werd gesteld dat de reviewcijfer van restaurants door reserveringsplatform The Fork worden gemanipuleerd. De koepelorganisatie voor horecabedrijven eist nu meer transparantie bij de beoordelingen en het verdienmodel van het platform. In de uitzending spuien veel ondernemers kritiek op de handelswijze van reserveringsplatform The Fork. Zo zouden reviews kunstmatig hoog worden gehouden en zorgt de reserveringknop op Google er voor dat ondernemers onnodig veel commissie moeten afdragen. KHN heeft hierover vragen gesteld aan The Fork, maar pleit er bij de politiek ook voor om tot betere wetgeving te komen rondom platformen in het algemeen. Kunstmatig hoog In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht presterend restaurant bestaat op die manier niet op The Fork, zo laat KHN weten. Rambam illustreert dat in de uitzending aan de hand van een eigen fictief restaurant de Mambar, waar de redactie zelf recenseerden met nepaccounts. Alle recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Bovendien kwam het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Bij navraag hoe dit kan, kon The Fork niet veel meer dan verwijzen naar een algoritme. Onnodige kosten Ook bleek uit de uitzending dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Via deze knop komen de reserveringen binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Bij één ondernemer met vijf horecazaken ging het maandbedrag per bedrijf op die manier omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Een bedrag van ongeveer 50.000 euro per jaar. KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving en laat weten dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen. Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht


Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht

Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht


Horeca akkoord met cao-onderhandelingsresultaat

Horeca - KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Vandaag werd bekend dat de achterbannen akkoord zijn met het eerder bekendgemaakte onderhandelingsresultaat. Daarmee is de nieuwe Horeca-cao een feit. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.

Lees bericht

Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast

Onderzoek – Ruim twee op vijf (44%) Nederlanders begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid