KHN eist transparantie van reserveringssite The Fork


Horeca – KHN is geschrokken van een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA op 9 januari waarin werd gesteld dat de reviewcijfer van restaurants door reserveringsplatform The Fork worden gemanipuleerd. De koepelorganisatie voor horecabedrijven eist nu meer transparantie bij de beoordelingen en het verdienmodel van het platform. In de uitzending spuien veel ondernemers kritiek op de handelswijze van reserveringsplatform The Fork. Zo zouden reviews kunstmatig hoog worden gehouden en zorgt de reserveringknop op Google er voor dat ondernemers onnodig veel commissie moeten afdragen. KHN heeft hierover vragen gesteld aan The Fork, maar pleit er bij de politiek ook voor om tot betere wetgeving te komen rondom platformen in het algemeen. Kunstmatig hoog In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht presterend restaurant bestaat op die manier niet op The Fork, zo laat KHN weten. Rambam illustreert dat in de uitzending aan de hand van een eigen fictief restaurant de Mambar, waar de redactie zelf recenseerden met nepaccounts. Alle recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Bovendien kwam het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Bij navraag hoe dit kan, kon The Fork niet veel meer dan verwijzen naar een algoritme. Onnodige kosten Ook bleek uit de uitzending dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Via deze knop komen de reserveringen binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Bij één ondernemer met vijf horecazaken ging het maandbedrag per bedrijf op die manier omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Een bedrag van ongeveer 50.000 euro per jaar. KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving en laat weten dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen. Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede themadag over behoud van personeel

Personeel – Koninklijke Horeca Nederland (KHN Amsterdam), House of Hospitality, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), Horecava en de Gemeente Amsterdam hebben de handen ineen geslagen en organiseren, na een geslaagde eerste editie, een tweede themadag op maandag 2 maart a.s. in de Rai te Amsterdam.

Lees bericht

Rookruimtes uiterlijk 2022 dicht van kabinet

Rookruimtes - Het kabinet wil dat rookruimten in openbare gebouwen, overheidsinstellingen en in het bedrijfsleven sneller worden gesloten dan eerder was afgesproken. Dit besluit is in navolging op de uitspraak van de Hoge Raad in september. Die bepaalde toen dat de rookruimten in de horeca per direct verboden waren. Eerder maakte staatssecretaris Blokhuis bekend dat vanaf 1 april 2020 wordt gestart met...

Lees bericht

Bonden en KHN bereiken akkoord over nieuwe cao voor de horeca

Horeca - KHN, CNV Vakmensen en FNV Horeca hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe cao voor de horeca. De nieuwe cao gaat in per 2020 en heeft een looptijd van 1 jaar. In het resultaat zijn de mogelijkheden van de Wet arbeidsmarkt in balans opgenomen zodat via de cao de wet beter toepasbaar wordt. Het gaat dan bijvoorbeeld over bepalingen rond oproepovereenkomsten...

Lees bericht

Finalisten bekend van de ‘Leukste Voetbalkroeg van Nederland’

Verkiezing - De provinciewinnaars van de ‘Leukste Voetbalkroeg van Nederland’-verkiezing zijn bekend. De drie provinciewinnaars met de meeste stemmen maken nog kans op de landelijke titel. De provinciewinnaars zijn, gesorteerd op provincienaam: Drenthe:        De Drie Paardjes uit Emmen                    Flevoland:     De Ommele uit Urk Friesland:      De Skoffel uit Heerenveen Gelderland:   Sportsbar ‘t Huys uit Arnhem Groningen:    Sportcafé Sportplein uit Veendam...

Lees bericht


Economisch belang horeca groeit hard met 60% in 10 jaar

Marktcijfers - De horeca wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Het aantal werkenden in de horeca (+30%) en de economische toegevoegde waarde (+61%) neemt ook fors toe en stegen sterker dan het gemiddelde van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een analyse van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ook het aantal traditionele horecazaken steeg sterk: In de afgelopen tien jaar kwamen er 5000...

Lees bericht

Foodhal met 12 units in Haagsche Bluf open

Foodhallen – De Foodhallen in Den Haag worden op 2 en 3 november officieel geopend. Afgelopen dagen werd de locatie al door verschillende partijen bezocht, waaronder een delegatie van de Haagse afdeling van KHN. Het is de derde foodhal van Den Haag, maar ook de derde locatie van eigenaar Chong Chu Chong opende eerder in 2014 de foodhallen in Amsterdam. Na enige tijd volgde...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid