KHN heeft begrip voor verlenging van de horecasluiting
![](/images/made/uploads/IMG_6751_(Medium)_768_1024_90.jpg)
Horeca – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft ‘alle begrip’ voor het besluit van het kabinet om de coronamaatregelen met nog eens drie weken te verlengen. Wel maakt de belangenvereniging zich grote zorgen over de financiële gevolgen. Vooral het feit dat een aantal belangrijke data, zoals het paasweekend, Koningsdag en een deel van de meivakantie in het water vallen.
KHN signaleert dat tienduizenden bedrijven het water aan de lippen heeft staan. Het feit dat de kosten doorlopen, terwijl de inkomsten in een klap zijn weggevallen, heeft veel bedrijven in de problemen gebracht. Horecaondernemers maken zich veel zorgen, omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting hebben. KHN schatte de schade twee weken geleden al op 5,1 miljard euro.
Het is cruciaal dat niet alleen de overheidsloketten snel opengaan, maar vooral dat er snel wordt uitbetaald. De ministeries werken hard aan uitwerking van de steunmaatregelen, maar er is nog maar een loket open. Op 31 maart zijn de details van de NOW (loonkostensubsidie) bekend gemaakt, het loket gaat niet eerder dat 6 april open. Dirk Beljaarts, directeur KHN: “Liquiditeit is nu belangrijk. De salarissen van de medewerkers moeten immers betaald worden.”
Coulante verhuurders?
Ook verhuurders kunnen de lasten verlichten. “Ondernemers hebben 0 omzet, terwijl de vaste kosten wel doorlopen. Dat kan nooit lang goed gaan, want uit 0 omzet kun je geen huur betalen.” Verhuurders moeten daarom meedenken met de ondernemers en huur opschorten of voor een stuk kwijtschelden, volgens de directeur. “Maar er zijn te veel geluiden van verhuurders die niet willen bewegen. Als de meerderheid van de verhuurders de poot stijf blijft houden, dan zal de overheid ook hier moeten ingrijpen en bijvoorbeeld moeten besluiten dat een huurkorting mogelijk is. Misschien een paardenmiddel maar het kan dan niet anders om de sector te redden”, aldus Beljaarts.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024
Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Lees berichtburgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht