KHN: horeca-omgeving veiliger, dan thuis zonder toezicht
Coronamaatregelen - KHN laat weten afgelopen weekend met afgrijzen te hebben gekeken naar de beelden van lange wachtrijen voor supermarkten in diverse steden. Zodra cafés en restaurants om 22.00 uur hun deuren moesten sluiten, stapten mensen massaal naar supermarkten en nachtwinkels om daar drank in te kopen om die thuis of in het park te nuttigen. Volgens KHN is de horeca-omgeving veiliger dan het huisdrinken zonder toezicht.
In een eerder bericht van KHN waarschuwde de belangenvereniging al dat door de vervroegde sluitingstijd het samenkomen van mensen zich verplaatst naar publieke ruimte, illegale feesten -met alle handhavingsproblemen van dien- en naar de privésfeer. Daarom wil KHN dat de beperking van de sluitingstijden en het aantal personen wordt teruggedraaid. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De horeca is onderdeel van de oplossing, geen oorzaak van het probleem.”
Volgens KHN doet de horeca er met hun medewerkers alles aan om hun gasten een veilige en gastvrije ervaring te bieden. “Onze broek zakt af als we de rijen voor de supermarkt en nachtwinkel zien staan om 22.15 uur van gasten die vervolgens naar huis gaan om daar met z’n allen verder te drinken. Welk probleem hebben we dan opgelost door de horeca eerder dicht te gooien?” aldus Willemsen.
Toezicht
Volgens Willemsen houden mensen behoefte om elkaar te zien. In de horeca gebeurt dat volgens de regels, op een veilige manier, daar is toezicht. In de privésfeer – zoals blijkt uit de berichten van afgelopen weekend - niet. Als huiskamer van de samenleving bieden wij juist een omgeving waar men op een veilige en verantwoorde manier kan samenkomen. Volgens de regels. KHN doet daarom nogmaals een oproep aan het kabinet: neem onze sector serieus, ga aan de slag met de protocollen en kijk naar wat er wél kan, in plaats van vast te houden aan de verregaande restricties. Want die beperkingen verplaatsen het probleem naar plaatsen zonder toezicht.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht