KHN start campagne: Werken in de horeca, elke dag ‘n feestje!


Op veel plaatsen wordt er personeel gevraagd, het nieuwe platform wil laten zien dat werken in de horeca leuk is

Campagne – De horeca heeft na de versoepeling te kampen met een tekort aan medewerkers. Reden voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een wervingscampagne te starten voor horecapersoneel.

Met een nieuwe campagne genaamd ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ maakt KHN zich hard voor het terugdringen van het personeelstekort en daarmee voor een toekomstbestendige horeca. Want nu al zijn de tekorten zo groot dat bedrijven niet eens gebruik kunnen maken van de versoepelingen die er op dit moment zijn, laat staan ls er na – eventueel – 26 juni nog meer mogelijkheden zijn.

Door middel van inspirerende content, tools, tips & tricks wil KHN horecaondernemers helpen om de juiste mensen te vinden, zodat de horeca straks weer op volle toeren kan draaien. De horeca wordt in de campagne weer op de kaart gezet als dé branche om in te werken.

Horecaopleiding

KHN zet de campagne, die in juni gaat lopen, op samen met de partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie). Insteek is niet alleen laten zien dat het werken in de horeca leuk is, maar dat dat ook geldt het volgen van horecaopleidingen. Daarbij richt KHN zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje.”

Personeelstekort

De horeca vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.

Afname

Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname bij hen 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren.

Vervangingsvraag

Naast de normale vervangingsvraag moet er dus nu een enorme achterstand worden ingehaald. Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”

Bron: @KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Beren wakkert richting Valentijnsdag de liefde aan

Horeca - De Beren start de Valentijnscampagne ‘Proef de Spanning’. Het restaurantconcern weet dat Valentijnsdag het uitgelezen moment voor veel koppels is om ‘de grote vraag’ te stellen, en om stellen die klaar zijn voor de volgende stap een handje te helpen kunnen zij een geheel verzorgd huwelijksaanzoek met alles erop en eraan winnen bij De Beren.

Lees bericht


Horeca gaat speeddaten met talenten

Horeca – Horecabedrijven gaan woensdag speeddaten met talenten. Vanwege het enorme aantal horecavacatures in Utrecht is het voor leerbedrijven van belang zichzelf op de juiste wijze in de kijker te spelen. En dat is precies wat de vertegenwoordigers van ruim 70 horecabedrijven uit de regio Utrecht aanstaande woensdag tijdens de jaarlijkse speeddate op het Horeca & Toerisme College in Nieuwegein zullen proberen

Lees bericht


11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen

Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...

Lees bericht






© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid