KHN start campagne: Werken in de horeca, elke dag ‘n feestje!


Op veel plaatsen wordt er personeel gevraagd, het nieuwe platform wil laten zien dat werken in de horeca leuk is

Campagne – De horeca heeft na de versoepeling te kampen met een tekort aan medewerkers. Reden voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een wervingscampagne te starten voor horecapersoneel.

Met een nieuwe campagne genaamd ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ maakt KHN zich hard voor het terugdringen van het personeelstekort en daarmee voor een toekomstbestendige horeca. Want nu al zijn de tekorten zo groot dat bedrijven niet eens gebruik kunnen maken van de versoepelingen die er op dit moment zijn, laat staan ls er na – eventueel – 26 juni nog meer mogelijkheden zijn.

Door middel van inspirerende content, tools, tips & tricks wil KHN horecaondernemers helpen om de juiste mensen te vinden, zodat de horeca straks weer op volle toeren kan draaien. De horeca wordt in de campagne weer op de kaart gezet als dé branche om in te werken.

Horecaopleiding

KHN zet de campagne, die in juni gaat lopen, op samen met de partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie). Insteek is niet alleen laten zien dat het werken in de horeca leuk is, maar dat dat ook geldt het volgen van horecaopleidingen. Daarbij richt KHN zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje.”

Personeelstekort

De horeca vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.

Afname

Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname bij hen 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren.

Vervangingsvraag

Naast de normale vervangingsvraag moet er dus nu een enorme achterstand worden ingehaald. Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”

Bron: @KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht

De winnaars van de Gault&Millau Awards 2024

Verkiezing – Maandagmiddag werd in het Utrechtse Tivoli Vredenburg de winnaars bekend gemaakt van de Gault & Millau Awards 2024. Onder het toeziend oog van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën als ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Gastheer van het Jaar’. Na afloop van de bijeenkomst werd de nieuwe...

Lees bericht


Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht

Vakjury Awards uitgereikt in bomvol Theater Figi

Verkiezing - De Award Uitreiking van de Nederlandse Horeca Prijzen vond deze week plaats in het sfeervolle Theater Figi in Zeist. Doelstelling van de Nederlandse Horeca Prijzen is om een podium te bieden aan uitblinkers in de horecabranche om daarmee ook anderen te inspireren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid