KHN start campagne: Werken in de horeca, elke dag ‘n feestje!
![](/images/made/uploads/Personeel_gevraagd_2_(Medium)_768_1024_90.jpg)
Campagne – De horeca heeft na de versoepeling te kampen met een tekort aan medewerkers. Reden voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een wervingscampagne te starten voor horecapersoneel.
Met een nieuwe campagne genaamd ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ maakt KHN zich hard voor het terugdringen van het personeelstekort en daarmee voor een toekomstbestendige horeca. Want nu al zijn de tekorten zo groot dat bedrijven niet eens gebruik kunnen maken van de versoepelingen die er op dit moment zijn, laat staan ls er na – eventueel – 26 juni nog meer mogelijkheden zijn.
Door middel van inspirerende content, tools, tips & tricks wil KHN horecaondernemers helpen om de juiste mensen te vinden, zodat de horeca straks weer op volle toeren kan draaien. De horeca wordt in de campagne weer op de kaart gezet als dé branche om in te werken.
Horecaopleiding
KHN zet de campagne, die in juni gaat lopen, op samen met de partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie). Insteek is niet alleen laten zien dat het werken in de horeca leuk is, maar dat dat ook geldt het volgen van horecaopleidingen. Daarbij richt KHN zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje.”
Personeelstekort
De horeca vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.
Afname
Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname bij hen 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren.
Vervangingsvraag
Naast de normale vervangingsvraag moet er dus nu een enorme achterstand worden ingehaald. Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”
Bron: @KHN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024
Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Lees berichtburgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtGrote prijsverschillen in een ‘diner voor 2’ binnen Europa
Analyse – Wat kost een avondje uit eten gaan in Europa? Ferrygogo zocht het uit en kwam tot de ontdekking dat Portugal, Spanje en Griekenland in Europa voordelig zijn. Voor een driegangendiner voor twee personen ben je in Zwitserland en Denemarken het meest kwijt.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees bericht