KHN vindt 1,5 meter economie voor horeca onwerkbaar
Horeca – Het waren zorgwekkende mededelingen die Robèr Willemsen gisteravond deed bij het tv-programma Jinek. Volgens de voorman van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat twee derde van de horeca de datum 1 juli niet te halen als er niet meer steun vanuit de overheid komt en wordt de voorgestelde 1,5 meter economie, om besmetting van het coronavirus te voorkomen, voor horeca onwerkbaar.
Dat de sluiting per 15 maart van de eet- en drinkgelegenheden grote gevolgen zou hebben, was op voorhand duidelijk. Het pakket maatregelen vanuit de overheid zou de sector verlichting moeten bieden, maar nu ruim vier weken verder, ziet KHN het somberder in voor de horeca en vreest de belangenorganisaties faillissementen van veel bedrijven.
Geen 90%
Deels is de zorg ontstaan omdat de aanvankelijke kabinetsgarantie dat 90 procent van de loonkosten zou worden doorbetaald, in de praktijk niet verder komt kan een percentage van rond de 65 procent, aldus Willemsen bij Jinek. Dat alles heeft te maken met de uitwerking van de richtlijnen waarover de vergoeding wordt betaald. Daarnaast dekt deze zogenaamde NOW-regeling weliswaar een deel van de loonkosten maar er is nog steeds geen oplossing voor de afstel of kwijtschelding van vaste lasten zoals huur of belastingen.
Concept-protocol
Maar de grootste zorg heeft KHN over de invulling van de 1,5 meter richtlijn. Het kabinet heeft de branches opgeroepen om met plannen te komen, waarbij rekening moet worden gehouden met het nieuwe ‘normaal’: de 1,5 meter samenleving. KHN heeft inmiddels een concept-protocol ingediend bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Daaruit blijkt dat in sommige gevallen de richtlijn gehanteerd kan worden, maar dat naleving voor veel horecazaken financieel niet rendabel zal zijn.
10% geen reserves
KHN roept het kabinet daarom dringend op met aanvullende steunmaatregelen te komen, omdat anders een derde van de horecabedrijven het nog maximaal twee tot drie maanden kunnen volhouden. Uit een enquête onder de leden blijkt zelfs dat een kwart het nog maar een maand kan volhouden. 10% geeft aan nu al geen reserves meer te hebben.
Het nieuwe ‘normaal’
Volgens KHN is het principe van ‘social distancing’ en het waarborgen van 1,5 meter afstand voor de horeca een enorme uitdaging, hoe creatief er ook wordt gedacht. Een café van 70 á 80 vierkante meter waar normaal gesproken honderd gasten welkom zijn, kunnen bij naleving van de richtlijnen niet meer dan ongeveer 14 gasten ontvangen, waardoor de omzet minimaal zes keer lager uitvalt. Meer afstand in de horeca moeten houden, betekent simpelweg minder omzet kunnen maken, terwijl vaste lasten doorlopen. Dit betekent dat de 1,5 meter horeca voor het merendeel van de horeca niet rendabel is.
Onmogelijk
Ingeschat wordt door KHN dat de 1,5 meter afstand voor 45.000 horecabedrijven nagenoeg onmogelijk is. ‘Elk type horecazaak is anders; onze 20.000 leden vertegenwoordigen verschillende sectoren en voor het merendeel van de bedrijven is de 1,5 meter economie in het bedrijf niet rendabel te krijgen. Daarom is het noodzakelijk dat de overheid bijspringt,’ aldus de belangenvereniging.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht