KHN wil volledige compensatie coronaschade horecaondernemers


KHN startte een bodemprocedure tegen de Staat om volledige coronacompensatie te krijgen voor de horeca

Rechtbank - Woensdag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.

Veel horecaondernemers hebben blijvende financiële schade geleden als gevolg van de door de Staat opgelegde coronamaatregelen. Tijdens de zitting lichtten de advocaten de standpunten nader toe. Twee ondernemers werden in de gelegenheid gesteld om te vertellen wat het coronabeleid voor hun persoonlijke situatie heeft betekend. Over zes weken volgt er een vonnis, of het besluit dat de zaak wordt aangehouden.

Bodemprocedure

Volgens KHN heeft de overheid tijdens de coronacrisis in het belang van de samenleving steeds keuzes gemaakt waarbij de horeca keer op keer veel harder is getroffen dan andere onderdelen van de economie. De belangenvereniging vindt het daarom oneerlijk dat de overheid ten laste van de horeca maatregelen neemt ten behoeve van de volksgezondheid, maar vervolgens niet bereid is om het onevenredige nadeel dat horecaondernemers daardoor lijden volledig te vergoeden. Zeker omdat de coronamaatregelen niet binnen het normale ondernemersrisico vallen en de horecabranche zwaarder is getroffen dan de rest van Nederland. In maart 2021 is KHN daarom een bodemprocedure gestart.

De hoofdvorderingen zijn dat de rechter wordt gevraagd voor recht te verklaren dat de overheid onrechtmatig jegens de acht horecaondernemers heeft gehandeld en dat de overheid wordt veroordeeld het volledige onevenredige nadeel aan de horecaondernemers te vergoeden. De rechters hebben aangegeven dat over zes weken de beslissing volgt of de zaak wordt aangehouden, of dat er een vonnis komt.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid