KHN wil volledige compensatie coronaschade horecaondernemers


KHN startte een bodemprocedure tegen de Staat om volledige coronacompensatie te krijgen voor de horeca

Rechtbank - Woensdag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.

Veel horecaondernemers hebben blijvende financiële schade geleden als gevolg van de door de Staat opgelegde coronamaatregelen. Tijdens de zitting lichtten de advocaten de standpunten nader toe. Twee ondernemers werden in de gelegenheid gesteld om te vertellen wat het coronabeleid voor hun persoonlijke situatie heeft betekend. Over zes weken volgt er een vonnis, of het besluit dat de zaak wordt aangehouden.

Bodemprocedure

Volgens KHN heeft de overheid tijdens de coronacrisis in het belang van de samenleving steeds keuzes gemaakt waarbij de horeca keer op keer veel harder is getroffen dan andere onderdelen van de economie. De belangenvereniging vindt het daarom oneerlijk dat de overheid ten laste van de horeca maatregelen neemt ten behoeve van de volksgezondheid, maar vervolgens niet bereid is om het onevenredige nadeel dat horecaondernemers daardoor lijden volledig te vergoeden. Zeker omdat de coronamaatregelen niet binnen het normale ondernemersrisico vallen en de horecabranche zwaarder is getroffen dan de rest van Nederland. In maart 2021 is KHN daarom een bodemprocedure gestart.

De hoofdvorderingen zijn dat de rechter wordt gevraagd voor recht te verklaren dat de overheid onrechtmatig jegens de acht horecaondernemers heeft gehandeld en dat de overheid wordt veroordeeld het volledige onevenredige nadeel aan de horecaondernemers te vergoeden. De rechters hebben aangegeven dat over zes weken de beslissing volgt of de zaak wordt aangehouden, of dat er een vonnis komt.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht


KHN: ‘TEK-regeling moet toegankelijker worden’

Actie – De TEK-regeling voor horecaondernemers moet verbeteren en de toetredingsdrempels voor bedrijven moeten fors omlaag. Dat is de mening van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) omdat zij zien dat veel ondernemers de hogere kosten niet kunnen doorberekenen aan de gast.

Lees bericht

ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht


‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid