KVK ziet forse stijging aantal starters in de horeca


Barista-medewerkster bij Hutten

Analyse – De Kamer van Koophandel (KVK) ziet een forse toename in de maand juni van het aantal starters in de Horeca en Logistiek. Daarnaast vlakt het aantal horecabedrijven dat, al dan niet gedwongen, stopt af.

Het totaal aantal starters in juni 2022, over alle sectoren, is vrijwel gelijk aan dat in dezelfde maand vorig jaar. Met 21.873 starters is de toename 2%. Ook het aantal stoppers is met 9.262 bijna hetzelfde als in juni vorig jaar, de toename is hier 3%. Van maart tot en met mei 2022 steeg het aantal stoppers juist sterk, afgezet tegen het jaar ervoor. Die stijging zet vooralsnog niet verder door. Het totaal aantal Nederlandse ondernemingen per 1 juli 2022 is verder gestegen naar 2.258.309, een toename van 5,3% vergeleken met een jaar geleden. Het aantal faillissementen in juni blijft met 158 onveranderd laag, 3 minder dan in mei 2022.

Prof. dr. Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de Tilburg School of Economics and Management, die door KVK is gevraagd de cijfers te duiden, geeft aan: ‘Dat het aantal starters onverminderd hoog blijft is een (positieve) verrassing. Ondanks de grote economische onzekerheid stappen er toch nog veel ondernemers in. De stijging in het aantal stoppers en faillissementen van de afgelopen maanden is ook nog eens afgevlakt. Een grote faillissementsgolf lijkt ons, vooralsnog, dan ook bespaard te blijven. Onder deze positieve algemene trends gaan echter grote verschillen tussen sectoren schuil.’

Veel starters Horeca

De sectoren Horeca (+46% ten opzichte van juni 2021) en Logistiek (+10%) zijn interessant. Horeca is qua starters de sterkst groeiende sector. In tegenstelling tot in mei is het aandeel stoppers laag, 1% minder dan dezelfde maand vorig jaar. Knoben: ‘Net als vorige maand is de stijging in de Horeca vrijwel uitsluitend toe te schrijven aan één branche, de eventcatering, die echt omhoog knalt’. Tot deze categorie behoren bijvoorbeeld zelfstandige koks en barista’s. In januari was er een dip van 219 starters, vanaf februari loopt de curve steil omhoog tot 864 in juni.

‘De trend in de horeca is voor een deel te verklaren vanuit de grote krapte op de arbeidsmarkt’, stelt Knoben. ‘Hierdoor is het voor velen aantrekkelijker om als zelfstandige actief te zijn in plaats van in loondienst te werken. Er valt dan meer, en beter, te onderhandelen over tarieven, roosters en werktijden. Ook in andere sectoren, zoals de zorg, is deze ontwikkeling zichtbaar.’

Bron: KVK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid