Lege winkelstraten tijdens koopavond


Koopavond - Slecht nieuws voor het out-of-homekanaal; de traditionele koopavond heeft zijn langste tijd gehad. Veel winkelstraten in binnensteden kampen met sterk dalende belangstelling tijdens de avonduren en dat merken ook lunchrooms en koffiezaken in de binnenstad. De reden van het afnemende publiek op koopavond? Het toenemend aantal zondagopeningen en de populariteit van online winkelen. De bezoekersaantallen tijdens de koopavond daalde het afgelopen jaar met dertig procent, berekende bureau CityTraffic dat de passantenaantallen in binnensteden bijhoudt. “De afnames zijn echt enorm”, zegt directeur Huib Lubbers van CityTraffic in De Telegraaf. “En die grote dalingen zie je eigenlijk in heel Nederland. In Leiden is zelfs discussie over het afschaffen van de koopavond. In ruil daarvoor zouden winkeliers op zaterdag langer open mogen zijn.” Drukke winkelstraten hebben opvallend genoeg meer pijn dan de rustige wijkwinkelcentra. “Daar waar altijd horden mensen waren, zoals de Rotterdamse koopgoot, lopen mensen het hardste weg. Dat komt vooral door hoge parkeertarieven in de binnensteden. Daar komt bij dat in wijken ook supermarkten deel uitmaken van winkelcentra.” Het toenemend aantal zondagsopeningen drukken de bezoekaantallen tijdens de koopavonden. “Daarbij winkelen Nederlanders steeds gerichter”, aldus Lubbers. Volgens retaildeskundige Sabien Duetz ziet het er duidelijk niet goed uit voor de traditionele koopavond, door de economische tegenwind en de opkomst van internet. “’s Avonds gaan mensen er niet graag op uit, maar surfen wel op het net.” Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid