Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling
Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.
Sinds het begin van de samenwerking tussen Lidl en Too Good To Go in 2020 zijn in totaal 1,3 miljoen Too Good To Go-boxen met groente en fruit bij Lidl-filialen gered. De actie nu is daar een vervolg op. De actie helpt de consument bewuster met eten(sresten) om te gaan. Door eten thuis gevacumeerd te bewaren blijft het langer houdbaar dan in standaard bakjes en belanden minder restjes in de prullenbak, zo is de gedachtegang achter de actie. Het uiteindelijke doel is om per huishouden jaarlijks 73 kilo voedsel – wat omgerekend neer komt op honderden euro’s – te redden.
Verspillingsapp
De verspillingsapp vanToo Good To Go verbindt wereldwijd winkels en restaurants met overgebleven producten aan consumenten. In 2021 waren dat maar liefst 52 miljoen geredde maaltijden. Met 5 miljoen geredde maaltijden in één jaar behoort Nederland tot de Europese voorhoede op het gebied van voedselbesparing. Geertje Zeegers, countrymanager Too Good To Go: “Met onze app doen we er, in samenwerking met onze ruim 8.500 partners, alles aan om voedselverspilling tegen te gaan. In aanloop naar de vierde editie van de landelijke Verspillingsvrije week geeft Lidl een belangrijk signaal af en helpen ze hun klanten om (restjes) eten makkelijk te bewaren. Juist thuis, waar maar liefst 32% van de voedselverspilling plaatsvindt, valt nog veel winst te behalen”.
Datumschijf
De spaaractie van Lidl stimuleert Nederlandse huishoudens om eten te vacumeren en de houdbaarheid daarmee te verlengen. Klanten krijgen bij aankoop van 10 euro een zegel, waar ze sparen voor bakjes en een vacuümpomp. De bakjes hebben ook een datumschijf, waarmee de bewaardatum is in te stellen. In tijden van inflatie en dreigende voedseltekorten is deze spaaractie niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee: huishoudens besparen met het beter bewaren van voedsel in potentie niet alleen gemiddeld 73 kilo voedsel per jaar, maar ook ongeveer 250 euro.
Bron: Lidl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor
Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...
Lees berichtOrbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered
Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.
Lees berichtOrbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling
Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...
Lees berichtNationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees berichtInstockMarket ontvangt B Corp-certificering
Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.
Lees bericht