Maaltijdenbox biedt inspiratie, maar heeft ook een prijs


Maaltijdenconcept – Eten in een box, thuisbezorgd: het is immens popualir. Iedere zichzelf respecterende retailer stapt dan ook in deze markt. Maar voor de consument heeft deze manier van 'boodschappen doen' een prijs. De aanbieders van foodboxen spelen in op een trend van gezondheid en gemak, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Zo’n box biedt inspiratie. Het wordt je makkelijk gemaakt. Je hoeft ook niet meer zelf de boodschappen te doen. Dat is een oplossing in een tijd waarin vooral tweeverdieners en jonge gezinnen het druk hebben.” De Allerhande Box is gevuld met ingrediënten voor drie maaltijden per week en is er in twee varianten: voor twee personen (35 euro) en voor vier personen (49 euro). Dat komt neer op een bedrag van 4 euro per bord. HelloFresh vraagt 59 euro voor drie maaltijden per week voor vier eters, en datzelfde rekent nieuwkomer Mathijs. Wie de ingrediënten van de doos van Albert Heijn los koopt, is zo’n 14 euro goedkoper uit, becijferde Distrifood. “Je kunt het ook omdraaien”, zegt Mulder. “Je krijgt voor 14 euro extra inspiratie, gemak, en het wordt bij je thuis bezorgd.” Hij vindt het slimme zet dat Albert Heijn daarbij de mogelijkheid biedt om online bestelde boodschappen zonder bezorgkosten toe te voegen. Boodschappentrips Consumenten zeggen dat ze vaker boodschappen doen dan ze voordelig achten, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 58.000 respondenten. Hoe meer boodschappentrips, hoe meer momenten om in de verleiding te komen om impulsaankopen te doen. Of de foodbox dat kan terugdringen, valt volgens Thijs Geijer van het ING Economisch Bureau te betwijfelen. “Het is vooralsnog alleen avondeten. Je moet nog wel aanvullende boodschappen doen. Het is helemaal optimaal als je met één druk op de knop niet alleen je avondeten, maar ook je andere boodschappen voor de hele week in de gewenste hoeveelheden kunt bestellen.” Bron: ING/@FoodCLicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid