Marcel Boekhoorn: ‘Hema is de molensteen kwijt’


Hema-deal – Het was spannend dit weekend wat er met warenhuis Hema ging gebeuren. Uiteindelijk kwam het tot een deal met een groep onduidelijke financiers, die bereid waren de opgebouwde schuld bij het warenhuis te saneren. Voor Marcel Boekhoorn betekende het dat hij buitenspel kwam te staan. Ook al was hij ook bereid de totale schuld te verminderen. Boekhoorn reageert allerminst als verliezer. Eerder teleurgesteld dat het hem niet is gelukt.

Zijn letterlijke reactie op het afketsen van de Hema-deal:

‘Hoewel ik er een gewoonte van heb gemaakt niet of nauwelijks te reageren op nieuwsberichten, wil ik voor de jongste ontwikkelingen rond de HEMA graag een uitzondering maken.

Ik ben mijn hele leven een bewonderaar van de HEMA geweest. Hoe grondleggers Leo Meyer en Arthur Isaac aan het begin van de twintigste eeuw een concern uit de grond stampten dat bijna honderd jaar na dato nog niets aan actualiteit ingeboet heeft, heb ik altijd indrukwekkend gevonden. Over de jaren volgde ik de HEMA dan ook met belangstelling, als klant, krantenlezer en natuurlijk ook met een schuin oog als ondernemer.

De manier waarop de diverse eigenaren de afgelopen jaren met de HEMA zijn omgesprongen, heeft mij altijd dwarsgezeten.

Eind 2018 was om juridische redenen de laatste mogelijkheid de HEMA over te nemen. Door de krankzinnige voorwaarden rond de torenhoge schuld zou een zogeheten “change of control” nadien nooit meer mogelijk zijn.

Ik heb toen besloten een poging te wagen en ben met toenmalige eigenaar Lion Capital overeengekomen de HEMA inclusief de veel te hoge schuldenlast over te nemen.

Direct na ons aantreden hebben we een aanvang gemaakt met het creëren van een andere, nieuwe en vernieuwende HEMA. Het ging dan niet zo zeer om het inbrengen van allerhande ideeën maar veeleer om het de HEMA teams de vrijheid geven hun energie en creativiteit de vrije loop te laten. Minder spreadsheet en meer vrijheid van handelen. Dit heeft hen in staat gesteld een aantal verrassende stappen voorwaarts te zetten. Ik denk natuurlijk met name aan de “asset light” expansie in onder meer Frankrijk, Amerika en Canada. In mijn beleving heeft een nieuw elan er ook toe geleid dat er ruimte kwam voor onconventionele concepten. De samenwerking met Jumbo waarbij het non-food HEMA assortiment op de schappen van de supermarkt komt te liggen, is een daadwerkelijk innovatie in de retail!

Alle vooruitgang ten spijt moest er natuurlijk wel iets aan de schuld gedaan worden.

Die schuld zat mij als ondernemer in meerdere opzichten dwars. Hij was natuurlijk veel te hoog maar het meest ergerlijke vond ik dat deze schuld onterecht bij HEMA lag. De schuld was immers niet ontstaan door het financieren van de (altijd profitabele) activiteiten van HEMA maar door het kopen van die activiteiten. Ik vond en vind dat een ongezonde werkwijze die het bedrijf met een veel te grote last opzadelt. Onze positie werd bemoeilijkt door het feit dat de schuld niet in handen was van een paar partijen maar dat door de beursnotering er in wezen sprake was van een enorme groep onbekende spelers. Bovendien wordt de schuld beheerst door Amerikaans recht en zijn de meeste obligatiehouders ook daadwerkelijk Amerikanen. Dat blijkt ook uit de uiterst gedetailleerde schulddocumentatie waaruit een zekere meedogenloosheid blijkt. Betalen of afpakken, leek het devies. Dat dat moest gebeuren op een moment dat de HEMA door Covid-19 tijdelijk verzwakt was, is zuur. Wij hebben van meet af aan duidelijk gemaakt dat schuldreductie een conditio sine qua non was, niet zo zeer voor ons als investeerder maar eerst en vooral voor het bedrijf en de werknemers. Het terugbrengen van de schuld is vandaag gelukt. Dit is fantastisch voor de HEMA en al haar stakeholders en daar ben ik heel blij mee. De HEMA heeft een historische nieuwe kans op een toekomst met een gesaneerde balans: een goeddeels verwijderde molensteen. De manier waarop dit gedaan is, is wat wrang voor ons omdat we nu noodgedwongen op de reservebank zitten. Dat zijn wij niet gewend. Ik blijf het de komende tijd nauwgezet volgen.’

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht

Start vernieuwing HEMA-winkels op negen NS-stations

Formulenieuws - HEMA en NS hebben een overeenkomst getekend voor de verlenging van de winkels op negen grote stations. Deze overeenkomst geldt voor een periode van zeven jaar. Als onderdeel van de verlening worden de locaties aangepast met elementen uit de vier pilot-winkels zoals HEMA die begin dit jaar opende.

Lees bericht

HEMA opent twee locaties met vernieuwde foodconcepten

Formulenieuws – Naast de nieuwe HEMA-locaties met de vernieuwde HEMA-foodcourt en de vernieuwende La Place-vestigingen in Hilversum en Alkmaar, opende de winkelketen onlangs ook een tweetal locaties met daarin het eigen foodcourt en een nieuwe opzet van het restaurant. Dat gaat om de locaties Voorburg en Assen.

Lees bericht


La Place opent in Efteling als Oosterse Kashba

Formulenieuws – Het is de grootste locatie van La Place, en meteen ook de duurste. Exploitant Vermaat heeft samen met attractiepark Efteling en La Place een waar ‘foodpaleis’ neergezet in de sfeer van Sinbad de Zeeman uit de verhalen van 1001-nacht. Het nieuwe restaurant, dat onder de naam Kashba wordt geïntroduceerd, kent naast het gebruikelijke La Place-assortiment ook een aantal...

Lees bericht

La Place opent ook tweede vernieuwde locatie binnen HEMA

Formulenieuws – Na Hilversum opende aan de Langestraat 72 in Alkmaar La Place donderdag de tweede vestiging van het vernieuwde restaurantconcept in een Hema. Op deze locatie van La Place geen buffet, maar een food- en barista bar, waar bestellingen worden opgenomen en ter plekke vers worden bereid. Ook kunnen gasten in het restaurant via een QR-code een bestelling plaatsen, direct afrekenen...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid