Markt voor minimarkets bij bedrijfscatering groeit fors door


Een PURA GO micromarket inrichting / Foto bij: Patrick Bongartz Fotografie

Bedrijfscatering - Minimarkets als oplossing voor de nieuwe bedrijfscatering maken een exponentiele groei door. De combinatie AH/Selecta heeft nu twintig locaties omgebouwd, alleen zijn die locaties nog niet allemaal operationeel. PURA GO heeft er momenteel meer dan vijftien in bedrijf en daar komen er binnenkort een aantal bij, voor eind juni draaien er meer dan 20 PURA GO’s.

PURA GO gaat de komende tijd verschillende nieuwe locaties openen. Het concept is ‘There to stay’, omdat het een oplossing biedt voor de groeiende groep mensen die thuiswerkt en het inspeelt op de flexibeler wordende arbeidstijden. De minimarket slaat aan en wordt algemeen gezien als de oplossing voor het nieuwe bedrijfscateren. Op korte termijn staan er bij PURA GO nog drie nieuwe locaties op de planning. Voor het einde van het jaar moeten dat er zelfs 150 zijn. Volgens directeur Jos Dennissen van PURA GO ligt de uitbreiding naar dat aantal op schema. “PURA GO is marktleider en gaat deze positie versterken met de uitrol van een groot aantal locaties in de komende twee maanden”, aldus Dennissen.

AH to go met Selecta

Albert Heijn laat weten momenteel twintig bedrijfslocaties met Selecta te hebben omgebouwd tot een AH to go voor bedrijven. Alleen zijn op dit moment nog niet alle locaties operationeel, omdat een aantal bedrijven nog gesloten is voor werknemers als gevolg van de gehanteerde coronamaatregelen, zo laat een woordvoerster weten. Naast uitbreiding in Nederland tot honderd locaties, ziet de combinatie ook mogelijkheden in België voor het bedrijfsformat. Daar willen beide partijen op termijn ook rond de honderd locaties openen.

Onduidelijkheid

Op veel bedrijfslocaties en instellingen worden de minimarkets gezien als de oplossing voor de nieuwe wijze van bedrijfscatering. Het biedt immers een permanent aanbod de gehele dag door en geen klassiek buffet meer. Toch zijn er ook bedrijven die twijfelen. Zij vragen zich af of het concept van de minimarkets ook houdbaar is als alles weer kan en mag. Niemand die het weet en die het zegt te weten baseert het op verwachtingen. Onderzoeken wijzen uit dat medewerkers naar alle waarschijnlijkheid straks een dag in de week minder op kantoor gaan werken, maar of op die andere dagen van 9 tot 5 gewerkt gaat worden, is niet bekend. De Rabobank becijferde eerder dat één dag in de week minder op kantoor de catering- of horecasector zo’n 400 miljoen euro gaat kosten. Maar hoe becijfer je dat? Ook het model dat de Rabobank hanteerde, was gebaseerd op aannames.

Nieuwe balans

Duidelijk is dat er een nieuw model ontwikkeld moet worden op een veranderende markt voor bedrijfscatering. Albert Heijn en Selecta zetten gezamenlijk in op de minimarkets van de ‘AH to go voor het bedrijfsleven’. De Zaanse supermarktketen heeft het FOODIE’S MicroMarket-concept van de het vendingbedrijf omarmd. Met de ombouw is begonnen en onder de locaties zitten in ieder geval RWE in Eemshaven en Crocs. Het gemaksconcept PURA GO vindt aansluiting bij bedrijven en instellingen. “Inmiddels hebben we al vijftien minisupermarkten operationeel en draaien er daarnaast nog een aantal in bestaande bedrijfsrestaurants”, laat Dennissen weten. Hij voegt eraan toe dat zijn bedrijf wekelijks druk is met het opzetten van nieuwe locaties. Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met een heroriëntatie op hun bestaande bedrijfskantine, ziet ook hij.

Nieuwkomers

Zoals eerder gezegd, betwijfelen sommige bedrijven of minimarkets toekomstbestendig zijn. Daar speelt Grab &Co, recente nieuwkomer op de markt voor minimarkets, handig op in. Dit concept van Telesuper/Coop en bedrijfscateraar Leo – Love Good Food focust zich volledig op flexibiliteit. Bedrijven kunnen zowel de opbouw als het assortiment naar eigen wens vormgeven. Groeit het bedrijf of mogen weer meer medewerkers naar kantoor komen? Dan kan de Grab &Co eenvoudig worden uitgebreid. Alle onderdelen staan op wielen en kunnen zo naar binnen gereden worden. Wat betreft het assortiment kan het aanbod variëren van quinoa-salades - voor bij wijze van spreken - advocatenkantoren tot aan een stevige maaltijd voor productie- of distributieomgevingen. Grab &Co is in de basis onbemand, maar kan ook worden uitgebreid met aanvullende services met bijbehorend personeel. Denk aan een baristaservice, waarbij een barista lekkere koffie voor het personeel bereidt.  

Hygiëne

Wat bij bedrijfscatering een enorme impact gaat krijgen is hygiëne. Het traditionele buffet kan daarvan wel eens veel hinder gaan ondervinden. Ook daarvoor zijn de minimarkets een veilige oplossing, zo geven aanbieders en bedrijfsmanagers aan. In hoeverre vers voortaan voorverpakt wordt aangeboden, heeft alles te maken met het veiligheidsgevoel van mensen. De huidige hygiënemaatregelen zijn de meeste mensen niet zomaar vergeten, wordt verwacht. Dat betekent dat vers, maar vooral voorverpakt, bij gasten een hogere voorkeur gaat krijgen dan in het verleden. Maar of die voorkeur voor verpakt blijvend boven vers en onverpakt gaat uitstijgen is de vraag.

Flexibel

Vooralsnog zien bedrijven vooral de beschikbaarheid van een volledig aanbod in eten en drinken gedurende de dag als belangrijkste voordeel voor de minimarkets. Het betekent namelijk dat de onregelmatig aanwezige werknemer, maar ook de werknemers in ploegendienst altijd een volwaardig assortiment krijgen aangeboden. Want medewerkers zijn niet meer een hele dag op het bedrijf of kantoor, maar vergaderen wellicht digitaal vanuit huis en komen voor een meer creatief proces naar kantoor. De reguliere lunchtijden zijn dan niet meer aan de orde, maar een flexibel en betaalbaar foodconcept past daar wel bij.

Persoonlijk contact

Een minimarkt voldoet zodoende vrijwel aan alle eisen van een moderne bedrijfscatering. Hooguit ontbreekt het menselijk contact. Daarom worden de minimarkets aangeboden in verschillende varianten waarbij op gezette tijden de aanwezigheid van een medewerker onderdeel uitmaakt van het shopconcept. Dat kan zijn tijdens de piekmomenten, maar ook bijvoorbeeld bij een feestelijk moment of een eindedagborrel. Dennissen van PURA GO merkt dat ook: “Van de tien aanvragen die er binnen komen gaan er acht over een bemande catering oplossing. Recent zijn we gekomen met een PURA GO, waar de gasten terecht kunnen voor het ontbijt, de lunch en het diner. Volledig naar wens van de opdrachtgever. Er wordt voorzien in werklunches, overwerkmaaltijden en  de mensen die op kantoor zijn kunnen de lunch voor de thuiswerkdag mee naar huis nemen.”

(Dit artikel is eerder verschenen in de mei-editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Cateringconcept Grab & Co telt inmiddels drie locaties

Bedrijfscatering - Grab & Co, het cateringconcept van online supermarkt Telesuper (de B2B-tak van Coop Supermarkten) en cateraar Leo – Love Good Food, heeft naast de pilotloatie in Almere, ook twee vestigingen van de minimarket operationeel, bij bedrijven in Leiden en Amstelveen. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt.

Lees bericht


Coop/Telesuper en Leo - Love Good Food starten Grab &Co

Bedrijfscatering - De ‘C’ in plaats van de ‘G’ in de naam Grab &Co is geen spelfout. De ‘C’ is namelijk afkomstig van het woord Coop. Sinds kort hebben online supermarkt Telesuper (onderdeel van Coop) en cateraar Leo - Love Good Food elkaar gevonden in een nieuw bedrijfscateringconcept Grab &Co. De eerste locatie is een feit.

Lees bericht

NS Stations gaat met 45 AH to go’s voedsel redden

Formulenieuws - Reizigers en omwonenden bij AH to go’s op het station kunnen vanaf deze maand eten redden dat anders weggegooid wordt. Exploitant NS Stations van de AH to go-locaties gaat daarvoor een samenwerking aan met Too Good To Go. Via een app kunnen gebruikers een ‘Magic Box’ bestellen met eten en drinken dat vanwege de houdbaarheidsdatum de volgende...

Lees bericht

AH to go opent locatie op Media Park

Formulenieuws - Albert Heijn heeft op 3 mei op het Media Park in Hilversum de deuren geopend van een AH to go winkel. De convenienceshop is op alle dagen geopend voor de medewerkers op het mediapark en de bezoekers. Het assortiment in de winkel is specifiek afgestemd op de bezoekersgroep van het Media Park.

Lees bericht


‘Één dag extra thuiswerken is 400 miljoen euro omzetderving’

Onderzoek – Eén dag extra in de week thuiswerken kost de cateringsector en de broodjeszaken rondom de kantoren 400 miljoen euro aan omzetderving. Dat heeft de Rabobank becijferd. PURA GO micromarkets en Selecta met AH to go zien deze ontwikkelingen als een bevestiging waarom het concept van de onbemande of bemande minimarkets bij bedrijven succesvol kan zijn.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid