Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
In de top tien valt het op dat foodretailers (1) die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.
Supermarkten
Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’, die zich vooral richt op niche-markten. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
Zeven stellingen
In totaal zijn er zeven stellingen waarop wordt beoordeeld, in een vijfpuntschaal. Die stellingen zijn:
- Heeft de beste producten.
- Verbetert continu haar producten.
- Hecht waarde aan duurzaamheid.
- Is uniek.
- Is innovatief.
- Is grensverleggend.
- Overtreft mijn verwachtingen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...
Lees berichtNFV Franchise Trofee 2024 voor fastserviceketen Verhage
Verkiezing - Verhage is de winnaar van de NFV Franchise Trofee 2024, de jaarprijs van de Nederlandse Franchise Vereniging. Verhage liet twee andere genomineerde franchiseformules achter zich. Dat waren de Groningse koffieformule Doppio Espresso en AMI, een keten van kapsalons.
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtThe Tosti Club zet eerste stappen in leisure-omgeving
Leisure – Jumpsquare Group gaat een samenwerking aan met The Tosti Club. De tosti’s zijn een aanvulling op het menu van de 22 trampolineparken in Nederland, waarvan 18 parken tot de groep behoren en vier parken franchise zijn.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees berichtMarco van Geel opvolger De Rijk bij bakkerij Goedhart
Benoeming - Marco van Geel wordt per 1 juli 2024 benoemd als commercieel manager bij het onderdeel van familiebedrijf Goedhart dat verantwoordelijk is voor de productie en verkoop van brood & specialiteiten aan diverse grote retailers.
Lees bericht