Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ


Vrijwel alle supermarkten hebben als doel gesteld dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

NielsenIQ onthoudt zich verder van inhoudelijk commentaar op de ontwikkeling van de marktaandelen bij de verschillende retailers, zoals die te zien zijn in onderstaande tabel. Daarover heeft de marktonderzoeker afspraken met de betrokken partijen gemaakt.

50 miljard

NielsenIQ maakte op dezelfde dag ook bekend dat voor het eerst in de geschiedenis de supermarkt omzet boven de 50 miljard euro gaat uitkomen. Bij het afsluiten van de omzet over 2023 bleek de omzet 50,1 miljard euro te bedragen, wat neerkomt op een omzetstijging van 7,6 procent. Prijsstijgingen vanwege oplopende enrgieprijzen, grondstoffen e.d. zijn volgens het onderzoekbureau de belangrijkste oorzaak van de omzetgroei. Tabak, suiker en snoep waren de categorieen met de grootste prijsstijgingen.

Bron: NielsenIQ/@FodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Circle K lanceert Circle K Kindness Week in Nederland

Tankstation – Afgelopen zaterdag zijn de locaties van Circle K gestart met de Circle K Kindness Week. Dit initiatief is bedoeld om klanten op een positieve manier bewust te maken van het belang van vriendelijkheid en respect voor het personeel. Met behulp van stickers en posters worden de klanten hierop geattendeerd. Bij het afrekenen krijgen zij iets lekkers mee.

Lees bericht


ING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025

Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door  een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...

Lees bericht




Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht

Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid