Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ


Vrijwel alle supermarkten hebben als doel gesteld dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

NielsenIQ onthoudt zich verder van inhoudelijk commentaar op de ontwikkeling van de marktaandelen bij de verschillende retailers, zoals die te zien zijn in onderstaande tabel. Daarover heeft de marktonderzoeker afspraken met de betrokken partijen gemaakt.

50 miljard

NielsenIQ maakte op dezelfde dag ook bekend dat voor het eerst in de geschiedenis de supermarkt omzet boven de 50 miljard euro gaat uitkomen. Bij het afsluiten van de omzet over 2023 bleek de omzet 50,1 miljard euro te bedragen, wat neerkomt op een omzetstijging van 7,6 procent. Prijsstijgingen vanwege oplopende enrgieprijzen, grondstoffen e.d. zijn volgens het onderzoekbureau de belangrijkste oorzaak van de omzetgroei. Tabak, suiker en snoep waren de categorieen met de grootste prijsstijgingen.

Bron: NielsenIQ/@FodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht


Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht


‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid