McDonald’s Nederland in 2023 over op groene energie

Formulenieuws - McDonald’s gaat in Nederland samenwerken met energiebedrijf Eneco. Vanaf 2023 schakelen alle Nederlandse restaurants over op volledig groene energie uit Nederland uit nieuw te ontwikkelen zon- en windparken.
Eneco en McDonald’s gaan samenwerken om de energie bij de restaurantketen verder te verduurzamen. McDonald’s wil in Nederland de broeikasgasuitstoot vanuit d restaurants en de productieketen fors reduceren voor 2030. Om dat doel te bereiken stapt McDonald’s per januari 2023 over op volledige groene energie uit nieuw te ontwikkelen zon- en windparken in Nederland. Ook kijken de partners samen naar mogelijkheden om het energieverbruik van de restaurants te reduceren en de energievoorziening verder te verduurzamen door zelf energie op te wekken.
Doelstelling is om samen met Eneco het energieverbruik in 2030 met 15% te hebben verminderd en daarnaast de energie te betrekken van lokaal gewonnen duurzame energie. Het bedrijf draagt op die manier bij aan de wereldwijde ambitie om in 2030 een reductie van 36% broeikasgasuitstoot van restaurants en kantoren te realiseren.
Regionaal
Om de energievoorziening van de 254 restaurants in Nederland te verduurzamen stapt McDonald’s vanaf januari 2023 over op regionaal opgewekte zonne- en windenergie van Eneco. Daarnaast worden ook de restaurants zelf opgeroepen acties te ondernemen. Zo kunnen zij zonnepanelen op het dak leggen of een solar carport aanleggen. Voor de momenten dat de zon niet schijnt en het windstil is, wordt gekeken naar de mogelijkheid van energieopslag.
Verschillen
McDonald’s moet hiervoor ook in gesprek met de franchisers omdat de lokale verschillen bij ondernemers groot zijn. Sommige ondernemers zijn bijvoorbeeld aangesloten op het gas. En een restaurant midden in de stad kan wellicht heel beperkt zonnepanelen plaatsen, waar een restaurant langs de snelweg afhankelijk is van een aardgasvoorziening. Samen gaan we werken aan slimme oplossingen om de energievoorziening en energieverbruik van de restaurants verder te verduurzamen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Anne&Max strijdt tegen verspilling met vers wortelsap
Formulenieuws - Koffie- en lunchketen Anne&Max zet zich de komende weken in tegen voedselverspilling door samen te werken met No Waste Army. De populaire verse sap Energie krijgt tijdelijk een extra ingrediënt: appel-wortelsap gemaakt van een worteloverschot van boer Jan-Willem.
Lees berichtZoe Hamburger Managing Director McDonald’s Nederland
Benoeming – Zoe Hamburger is per 1 september 2025 benoemd tot Managing Director van McDonald's Nederland. Zij heeft meer dan tien jaar managementervaring bij McDonald's in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk & Ierland.
Lees berichtABN AMRO: ‘Fastfoodbranche onder druk door hoge prijzen’
Analyse - De Nederlandse fastservicebranche staat voor een kentering. Waar ketens als McDonald’s, Burger King en Kwalitaria voorheen als crisisbestendig golden, blijkt uit een analyse van ABN AMRO dat consumenten structureel minder besteden aan snelle maaltijden.
Lees berichtMcDonald’s herintroduceert de Meatless McKroket
Formulenieuws – McDonalds herintroduceert de vleesloze kroket. De Meatless McKroket is gemaakt met PrimeJack-jackfruit. De vleesloze McKroket is door McDonald’s Nederland ontwikkeld in samenwerking met Van Geloven en FiberFoods Group.
Lees berichtAnyTyme opgetuigd voor verdere franchise-uitrol
Interview - Een nieuw logo, een eigentijdse uitstraling binnen en buiten, verpakkingen die in lijn zijn met de nieuwe uitstraling. Er is veel veranderd bij cafetariaformule AnyTyme. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn misschien onzichtbaar. Aan de achterkant van het bedrijf zijn namelijk de inkoopcondities, de infrastructuur en de afspraken verbeterd en is er een organisatie opgetuigd waarmee de formule geschikt...
Lees berichtComfort food van McDonald’s meest populair na Koningsdag
Koningsdag - Na een dag oranje tompoucen, Aperol en bitterballen volgt er ook een dag na Koningsdag. En dan grijpen we massaal naar comfort food, het liefst in een bekende rode en gele verpakking. Dat blijkt uit een analyse van de bestellingen bij Uber Eats van vorig jaar.
Lees bericht