‘Meer digitale flexibiliteit in de horeca, ook na corona’

Analyse - Meer digitale flexibiliteit is gewenst in de horeca, ook na corona. Daarvoor pleit RaboResearch. Volgens een analyse van de bank is de horecasector weliswaar versneld gedigitaliseerd, maar vraagt de toekomst ook om meer flexibiliteit in de operatie. Techniek kan daarbij helpen.
Het laten thuisbezorgen en zelf afhalen van eten bij de horeca heeft een enorme vlucht genomen sinds alle coronamaatregelen. De sector is daardoor de afgelopen twee jaar versneld gedigitaliseerd. Om het thuisbezorgen en afhalen uit restaurants in goede banen te leiden zijn er technologische oplossingen geïmplementeerd op het gebied van bestellen, betalen, bediening en mogelijk zelfs in de keuken om contactmomenten te verminderen en social distancing te garanderen. “Ook al lijkt het erop dat we terugkeren naar het ‘oude normaal’; er zijn nog steeds genoeg uitdagingen voor de horeca. Zo is er de dreiging van beperkende maatregelen, het personeelsgebrek, de welig tierende kosteninflatie en lijkt het erop dat ’thuis-uit-eten’ een blijvend fenomeen is. Ook de komende jaren zal er dus een beroep worden gedaan op de flexibiliteit van de horecaondernemer. Digitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatje”, aldus Sebastiaan Schreijen, specialist Consumer Foods bij RaboResearch. In het onderzoek What’s on the Menu 1Q 2022 waar Schreijen aan werkte, komen twee aspecten naar voren die internationaal veel aandacht krijgen: systeemintegratie en eigen apps.
Systeemintegratie
Door de tijdsdruk die de lockdowns met zich meenamen, is er de afgelopen twee jaar ad hoc veel geïnvesteerd in technologieën en systemen. Hierbij is nauwelijks gekeken naar de onderlinge samenhang ervan. Schreijen: “Een beetje kok zal beamen dat verschillende ingrediënten in een gerecht elkaar horen te versterken voor het beste resultaat, en met digitalisering geldt dat idee ook. Om flexibel te kunnen opereren, moet alle technologie, zowel voor als ín de keuken, goed op elkaar afgestemd zijn. Systeemintegratie vraagt daarom de nodige prioriteit de komende jaren.”
Eigen apps
De consument heeft het concept van ‘thuis-uit-eten’ massaal omarmd. De heropening van fysieke restaurants lijkt daarbij weinig impact te hebben op de vraag naar dit soort gemaksconcepten. Het bestelproces en de bezorging werden de afgelopen jaren vaak uitbesteed aan bezorgplatforms, maar daar beginnen grotere restaurantketens deels van terug te komen. Vanuit strategisch oogpunt hebben verschillende restaurateurs in de VS ingezet op een versnelde uitrol van hun eigen bestel-apps. “Niet dat een eigen app voor alle horecaondernemers een haalbare kaart is, maar net zoals bij de Amerikaanse concullega’s kan kritisch nadenken over de winstgevendheid van bezorgorders, klantloyaliteit en toegang tot relevante data over bezorgklanten natuurlijk nooit kwaad”, zegt Schreijen tot slot.
Bron: RaboResearch/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019
Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.
Lees berichtKoken voor Oekraïne levert ruim 11.000 euro op
Actie - Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en horecaopleidingen uit heel Nederland doneren met de steunactie Koken voor Oekraïne samen meer dan 11.000 euro aan Giro555 van de samenwerkende hulporganisaties.
Lees berichtKick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam
Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...
Lees berichtBaro, bohemien kustplaats aan de Amsterdamse gracht
Horeca - Openluchtrestaurant Baro brengt de bohemien flair van badplaatsen op Ibiza en de energie van Tulum aan de Postjesweg in Amsterdam West. Met kleurrijk streetfood en verfrissende tequilacocktails serveert Baro zorgeloze vakantiedagen. Donderdag ging de locatie open.
Lees berichtCBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022
Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...
Lees berichtSPAR wil verdubbeling aantal verkooppunten in Nederland
Formulenieuws - SPAR heeft de ambitie om binnen drie jaar het aantal verkooppunten in Nederland meer dan te verdubbelen van 455 naar 1000. Dat maakt CEO John van der Ent van SPAR Nederland bekend in het jubileumjaar van de gemaksformule.
Lees bericht