Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway


Minder bestellingen bij Just Eat Takeaway, maar wel een beter resultaat

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

De afgelopen jaren is er met regelmaat kritiek geweest op de commissie die ondernemers moeten betalen voor de bezorgservice van Just Eat Takeaway. Die commissie is de afgelopen jaren niet alleen gestegen doordat de prijzen van maaltijden hoger werden door oplopende kosten bij ondernemers, maar ook door verhoging van het percentage per maaltijd voor de bezorging.

Daarnaast moeten horecabedrijven ook nog eens meer betalen voor andere dienstverlening van het bedrijf zoals reclames en marketingactiviteiten. Het totaalbedrag waarvoor mensen via Just Eat Takeaway eten bestellen, groeit volgens het bedrijf met 2 tot 6 procent. Toch leidde al die positieve bedrijfsingrediënten niet tot zwarte cijfers. Het nettoverlies van Just Eat Takeaway kwam vorig jaar uit op 1,8 miljard euro. Voor een deel is dat te verklaren door afschrijvingen op eerdere investeringen in overnames in de Verenigde Staten (Grubhub) en Canada. Een jaar eerder was het verlies nog bijna 5,7 miljard euro. Just Eat Takeaway verwacht over 2024 een bijna 40 procent hogere brutobedrijfswinst te boeken.

Bron: Just Eat Takeaway/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’

Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.

Lees bericht


Peter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten

Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.

Lees bericht

Eerste Nederlandse Hans im Glück opent met ludieke ruilactie

Actie – Nieuwe burger- en cocktailbar Hans im Glück viert komst naar Nederland met ‘Tweedehans’-actie voor de Voedselbank. In de week van de opening zijn gasten welkom om houdbare etenswaren mee te nemen en dit ter plekke te ruilen voor iets van de menukaart. Alle ingebrachte items gaan naar de Voedselbank.

Lees bericht

FHC Formulebeheer organiseert opnieuw FHC Vakdag

Formulenieuws - Na het succes van vorig jaar organiseerde FHC formulebeheer in april voor de tweede keer een FHC Vakdag voor ondernemers én medewerkers van de formules Family, Foodmaster en VITAL. Niet alleen workshops waren er, maar ook mindfullness en gelegenheid om met elkaar ervaringen uit te wisselen.

Lees bericht


Sligro ziet eerste signalen van omzetherstel

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...

Lees bericht

Omzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal

Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid