Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway
![](/images/made/uploads/Thuisbezorgd.nl_ebike_FEBO_780_520_90.jpg)
Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.
De afgelopen jaren is er met regelmaat kritiek geweest op de commissie die ondernemers moeten betalen voor de bezorgservice van Just Eat Takeaway. Die commissie is de afgelopen jaren niet alleen gestegen doordat de prijzen van maaltijden hoger werden door oplopende kosten bij ondernemers, maar ook door verhoging van het percentage per maaltijd voor de bezorging.
Daarnaast moeten horecabedrijven ook nog eens meer betalen voor andere dienstverlening van het bedrijf zoals reclames en marketingactiviteiten. Het totaalbedrag waarvoor mensen via Just Eat Takeaway eten bestellen, groeit volgens het bedrijf met 2 tot 6 procent. Toch leidde al die positieve bedrijfsingrediënten niet tot zwarte cijfers. Het nettoverlies van Just Eat Takeaway kwam vorig jaar uit op 1,8 miljard euro. Voor een deel is dat te verklaren door afschrijvingen op eerdere investeringen in overnames in de Verenigde Staten (Grubhub) en Canada. Een jaar eerder was het verlies nog bijna 5,7 miljard euro. Just Eat Takeaway verwacht over 2024 een bijna 40 procent hogere brutobedrijfswinst te boeken.
Bron: Just Eat Takeaway/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtChef’s table ‘Taste of Horecava by Gault&Millau’
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.
Lees bericht