Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie


Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk My Vay voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.

De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. Het deelnemersaantal lag in 2023 op maar liefst 1 op de 6 volwassen Nederlanders (zo’n 2,5 miljoen mensen). Met een focus op de NextGen hoopt de campagne dit jaar nieuwe mensen in beweging te brengen.

Initiatieven

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt ondersteund door een groot aantal partijen. Zo hebben supermarkten tal van acties met plantaardige producten. Maar kunnen reizigers op de stations van Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam terecht voor vegetarische saucijzenbroodjes van De Vegetarische Slager, die bij de Kiosken worden uitgedeeld. Maar ook merkfabrikanten zoals HAK en Bonduelle en HelloFresh hebben acties op touw gezet.

My Vay

Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. Hun nieuwe merk My Vay bestaat uit alternatieven voor yoghurt op basis van soja en kokos, haver, amandel en sojadrinks. Ook Lidl promoot met hun folder meer plantaardig en gaat zelfs nog een stapje verder. Na vijf jaar lang een vleesvrije folder tijdens de Week zal de folder van Lidl dit jaar voor het eerst ook 100% vis- en zuivelvrij zijn.  

Restaurants

Amsterdam UMC vraagt deze week extra aandacht voor plantaardige voeding. Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen kiezen uit een groot assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Met een aangepast menu of een proeverij van vegan broodjes laten de restaurants zien dat plantaardig eten zeker niet saai of smakeloos is. Ook restaurants, zoals restaurant Wils van chef-kok Joris Bijdendijk, laten zien dat een plantaardig menu niet saai hoeft te zijn.

Europa

Afgelopen jaar is de actieweek uitgebreid naar Europa dankzij subsidie van de Europese Unie. België was de eerste stap over de landsgrenzen waar afgelopen oktober 300.000 Belgen deelnamen. De tweede editie wordt in oktober van dit jaar gehouden. Ook zal in 2024 de Week Zonder Vlees van start gaan in Denemarken en Duitsland, en vanaf volgend jaar worden Spanje, Oostenrijk en mogelijk andere landen toegevoegd aan het Europese avontuur. Zo wil de stichting actie de actieweek het eetgedrag van zoveel mogelijk Europeanen verduurzamen.

Bron: Week Zonder Vlees & Zuivel/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen

Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

Lees bericht


Tabaksspeciaalzaak Van Vuure test automaat met tabaksuitgifte

Vending – Bij een tabaksspeciaalzaak  van de Amsterdamse ondernemer Jeffrey van Vuure in winkelcentrum De Kameleon in Amsterdam Zuid-Oost staat de eerste kiosk met een volledig geautomatiseerde tabaksautomaat. Bij de vendingautomaat kan de klant na een leeftijdscheck zelf de tabakswaren kiezen, afrekenen en meenemen, zonder tussenkomst van een winkelmedewerker.

Lees bericht

‘Klant koopt meer vleesvervangers bij vleespilot Lidl’

Supermarkt – Supermarktketen Lidl heeft in samenwerking met Wageningen Universiteit en het World Resources Institute een half jaar lang in 70 winkels getest wat er gebeurt als enkele vleesvervangers direct naast het vlees worden gepresenteerd in het vleesschap. De afgelopen maanden heeft Wageningen Universiteit de cijfers geanalyseerd. De resultaten zijn positief: Lidl verkocht maar liefst gemiddeld 7% meer vleesvervangers gedurende de pilot.

Lees bericht

De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht



Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid