‘Nederland telt meer flexitariërs dan vleeseters’
Onderzoek - Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) eet minimaal maandelijks vleesvervangers. Dat meldt onderzoeksbureau Markteffect. Het bureau voert jaarlijks onderzoek uit naar het sentiment rondom vleesvervangers en dit jaar blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders minder vlees is gaan eten.
Markteffect komt met een aantal opmerkelijke onderzoeksresultaten. Zo blijkt in de afgelopen 12 maanden dat 36% van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of er zelfs volledig mee is gestopt. Dat zou vooral komen omdat 61% van Nederland bewuster bezig is met voeding. Markteffect geeft zelfs aan dat 48% van Nederland geclassificeerd kan worden als flexitariër. Mensen stappen vooral over op het eten van minder vlees omdat het beter is voor natuur en milieu. Verder eten jongeren vaker vleesvervangers dan ouderen.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Drie op de vijf Nederlanders (61%) geeft aan bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding, concludeert Markteffect. Zo probeert bijna de helft (46%) zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39%. Bijna de helft (47%) geeft ook aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Van de Nederlanders met een voorkeur voor duurzame producten geeft 46% aan in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten. Minder vlees eten wordt met name gedaan omdat het beter is voor natuur en milieu (59%), het minder dierenleed veroorzaakt (47%) en omdat het gezonder is (36%).
Vleesvervangers
Inmiddels geeft meer dan de helft van de Nederlanders aan maandelijks of zelfs vaker vleesvervangers te eten (53%). Dit is een stijging van 7% ten opzichte van de meting in 2020 Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69%). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51% en voor 55-plussers voor 44%. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide, warme maaltijd (88%).
Groei flexitariërs
Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) is fors toegenomen, zo kan 48% van de Nederlanders worden geclassificeerd als flexitariër. 46% wordt geclassificeerd als alleseter, 5% vegetariër en 1% als veganist. Voor het eerst sinds de eerste meting in 2019 is zichtbaar dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.
Bron: Markteffect/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
BOON stopt met vleesvervangers voor retail
Vleesvervangers - BOON stopt met de vleesvervangers voor retail. Vanaf week 8 ligt het merk niet meer in de schappen van de supermarkten. Het merk zegt zich niet meer te willen mengen in de strijd tegen huismerken en merken met ‘diepere zakken’.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtLidl test vleesvervangers direct naast het vlees
Supermarkt – Discounter Lidl wil vaart zetten achter de eiwittransitie. Niet alleen wordt het aantal plantaardige vleesvervangers verder uitgebreid, ook worden de bestverkopende vleesvervangers als test naast de vleesproducten gelegd.
Lees berichtBOON introduceert nieuwe productlijn in kleurrijke verpakkingen
Introductie - BOON, bekend van de vleesvervangers, introduceert een nieuwe productlijn in een duurzaam en kleurrijk jasje. Het merk wil de boon als basis-ingrediënt meer op de voorgrond plaatsen en wil dat doen als meest duurzame optie.
Lees bericht‘Informatie over gezonde voeding voor veel Nederlanders verwarrend’
Onderzoek - Ruim 30% van de Nederlanders vindt informatie over gezonde voeding verwarrend. Mensen weten niet of koolhydraten slecht zijn, of ze genoeg eiwitten eten en vragen zich af of vleesvervangers echt gezond zijn. Meer dan de helft van de 1000 ondervraagde Nederlanders heeft wel behoefte aan betrouwbare informatie over gezonde voeding.
Lees berichtHelloFresh gaat samenwerken met De Vegetarische Slager
Samenwerking – Maaltijdboxleverancier HelloFresh en De Vegetarische Slager gaan langdurig samenwerken. Omdat de groep consumenten die minder vlees wil eten groeit, wil HelloFresh vaker een maaltijd aanbieden met een vleesvervanger. De Vegetarische Slager gaat die vleesvervangers verzorgen.
Lees bericht