‘Nederland telt meer flexitariërs dan vleeseters’


Broodje Vegan Green Tuna / Foto bij: Schouten

Onderzoek - Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) eet minimaal maandelijks vleesvervangers. Dat meldt onderzoeksbureau Markteffect. Het bureau voert jaarlijks onderzoek uit naar het sentiment rondom vleesvervangers en dit jaar blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders minder vlees is gaan eten.

Markteffect komt met een aantal opmerkelijke onderzoeksresultaten. Zo blijkt in de afgelopen 12 maanden dat 36% van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of er zelfs volledig mee is gestopt. Dat zou vooral komen omdat 61% van Nederland bewuster bezig is met voeding. Markteffect geeft zelfs aan dat 48% van Nederland geclassificeerd kan worden als flexitariër. Mensen stappen vooral over op het eten van minder vlees omdat het beter is voor natuur en milieu. Verder eten jongeren vaker vleesvervangers dan ouderen.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Drie op de vijf Nederlanders (61%) geeft aan bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding, concludeert Markteffect. Zo probeert bijna de helft (46%) zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39%. Bijna de helft (47%) geeft ook aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Van de Nederlanders met een voorkeur voor duurzame producten geeft 46% aan in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten. Minder vlees eten wordt met name gedaan omdat het beter is voor natuur en milieu (59%), het minder dierenleed veroorzaakt (47%) en omdat het gezonder is (36%).

Vleesvervangers

Inmiddels geeft meer dan de helft van de Nederlanders aan maandelijks of zelfs vaker vleesvervangers te eten (53%). Dit is een stijging van 7% ten opzichte van de meting in 2020 Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69%). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51% en voor 55-plussers voor 44%. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide, warme maaltijd (88%).

Groei flexitariërs

Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) is fors toegenomen, zo kan 48% van de Nederlanders worden geclassificeerd als flexitariër. 46% wordt geclassificeerd als alleseter, 5% vegetariër en 1% als veganist. Voor het eerst sinds de eerste meting in 2019 is zichtbaar dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.

Bron: Markteffect/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bekendheid flitsbezorgers neemt sterker toe dan gebruik

Onderzoek – Flitsbezorgers winnen fors aan bekendheid, maar het gebruik neemt niet navenant toe Uit een periodieke meting van Markteffect blijkt dat de bekendheid sinds december 2021 met 32% is gestegen. Zo is ruim 4 op de 5 Nederlanders (82%) bekend met het principe ‘flitsbezorging’. Gorillas is het meest bekend, maar Flink wordt het vaakst ingezet.

Lees bericht


Stegeman introduceert omeletplakjes als vleesalternatief

Introductie – Stegeman is van oudsher een vlees- en vleeswarenbedrijf, maar de laatste jaren sterk aan het innoveren op het gebied van alternatieven zonder of met minder vlees. Dit keer introduceert het bedrijf een nieuwe innovatie, de omeletplakjes. Daarmee speelt Stegeman in op het veranderde voedingspatroon van Nederlanders, want steeds vaker kiezen consumenten voor een ei als vervanger van vlees.

Lees bericht








© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid