Nederlander besteedt €1,1 miljard bij koffie- en lunchketens


Anne&Max; heeft de hoogste gemiddelde besteding bij lunchrooms / Foto bij: Sheena Schouwink

Onderzoek  – Nederlanders hebben het afgelopen jaar €1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek lag op €15. Het meest wordt uitgegeven bij lunchrooms zoals Anne&Max, namelijk gemiddeld €28, en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen.

De gegevens zijn afkomstig van het Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek dat verricht wordt door Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Gemiddelde besteding

De gemiddelde besteding van Nederlanders bij een bezoek aan een koffie- of lunchketen ligt op €15 per bezoek. Het gaat dan wel om de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op €1,1 miljard. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt, zo laat het onderzoek van Multiscope zien.

Anne&Max

De gemiddelde besteding bij Anne&Max is vergelijkbaar bij die van Brownies&downieS. Met gemiddeld van €28 is die gemiddelde besteding het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een besteding van €24. Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.

Minder besteed bij afhalen

De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (€7) en Dunkin’ (€11). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (€12) en Starbucks (€12).

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



Anne&Max komt met hybride Brandt & Levie Hotdog

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max start met een hybride Brandt & Levie Hotdog in samenwerking met chef Samuel Levie. Het gaat om een maandspecial van de formule die gemaakt is met een worst die bestaat uit 35% groente en 65% verantwoord vlees. De hotdog is in maart te bestellen in alle dertig Anne&Max vestigingen in Nederland.

Lees bericht



Anne&Max opent 30e vestiging en hotel in Utrecht

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max opent de deuren van haar dertigste vestiging in Nederland. Boven nieuwste huiskamer wordt op 1 maart ook het eerste Anne&Max boutique hotel geopend. Als gevolg hiervan is ook de menukaart aangepast  met een avondkaart.

Lees bericht

Starbucks opent honderdste locatie in Nederland

Formulenieuws – Woensdag 20 december opent Starbucks een nieuwe locatie in Capelle aan den IJssel. Deze locatie wordt de honderdste locatie van Starbucks in Nederland. De nieuwe vestiging is gelegen in winkelcentrum Koperwiek, een winkelcentrum met meer dan 80 winkels en horecagelegenheden.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid