Nederlander legt steeds vaker groente op de barbecue
Onderzoek - Meer dan één derde (39%) van de Nederlanders geeft aan meer te barbecueën in vergelijking met voorgaande jaren. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu steeds vaker groente op de bbq. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is met minder vlees gaan barbecueën, zo blijkt uit recent onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.
De eetgewoontes in de zomer worden in Nederland gekenmerkt door de barbecue en de maaltijdsalade. Ook de borrelplank is favoriet. Bijna de helft (44%) van de Nederlanders zet namelijk vaker een borrelplankje op tafel in de zomermaanden in vergelijking met de wintermaanden. Daarnaast maakt een ruime meerderheid (65%) vaker een salade klaar als de zon wat meer schijnt. Ook kiest de Nederlander minder voor vlees: 26 procent van de Nederlanders geeft aan dit vaker te laten staan bij hogere temperaturen.
Een maaltijd overslaan is in de zomer gebruikelijker dan in de winter; maar liefst de helft (50%) van de Nederlanders geeft aan dit te doen. Daarbij is de lunch (35%) de maaltijd die het vaakst wordt geskipt, voor dessert (4%), borrel (9%) en diner (20%) is nog steeds ruimte.
Minder vlees
De barbecue blijft favoriet in de zomer. Een groot deel (42%) van de Nederlanders is evenveel blijven barbecueën ten opzichte van voorgaande jaren. Meer dan één derde is afgelopen jaren zelfs meer gaan barbecueën (39%). Naast vlees weten steeds vaker andere producten de weg naar het rooster te vinden. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is namelijk met minder vlees gaan barbecueën. Ook legt 35 procent meer groenten op de barbecue. Ruth, receptontwikkelaar bij HelloFresh: “Wij zien dat de keuze voor een vegetarische maaltijd steeds vaker wordt gemaakt. Uit cijfers van vorig jaar blijkt dat 33 procent van alle bestelde gerechten in Nederland vegetarisch was. Daarmee was het de meest gekozen recept categorie van dat jaar.”
De keuze voor vleesvervangers wordt minder vaak gemaakt. Slechts 15 procent van de Nederlanders is in de afgelopen jaren meer met vegetarische alternatieven gaan barbecueën.
Bron: HelloFresh/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien
Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.
Lees berichtFrikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees bericht‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’
Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.
Lees berichtMcDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw
Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.
Lees berichtMaaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar
Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.
Lees berichtBelgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start
Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België. België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...
Lees bericht