Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken


Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

In Nederland zijn meer dan 60.000 horecabedrijven, die veel energie gebruiken. Volgens de initiatiefnemers lekt een gedeelte daarvan onnodig weg, wat zorgt voor energieverspilling en onnodig hoge energiekosten. Met Smaakmakers willen beide partijen horecazaken mobiliseren om energiebewust en duurzaam te ondernemen.

Omslag

Beide bedrijven signaleren dat er steeds meer horecabedrijven een omslag willen maken naar een duurzamere oplossingen. De online energiecheck laat horecaondernemers ontdekken wat het energieverbruik is van de eigen onderneming. Is alles op orde dan ontvangen bedrijven het Smaakmakerslabel,” aldus Glerum. “Daarmee kunnen de gasten zien dat de energiezaken goed op orde zijn. Is er nog wat te verbeteren? Geen probleem. Tips van de technische adviseurs helpen d ondernemers op weg. Zo is een ondernemer al goed bezig als die alle gloei- en halogeenlampen vervangt door led.”

Winstgevend

 “Juist omdat de horeca een grootverbruiker is van energie willen wij gezamenlijk een beweging opstarten, waarbij elk horecabedrijf in Nederland - groot of klein – energiebewust onderneemt,” vertelt HorecaNederland.TV-oprichter Gerlof Bos. Bos hamert ook op de winstgevende kant van een duurzamer energiebeleid. “Behalve dat je bespaart op de energierekening vindt een nieuwe generatie gasten een duurzame horeca ook belangrijk.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

Horecavakbeurs Horecava laat zien dat foodservice leeft

Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen...

Lees bericht


‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht

Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid

Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid