Nieuwe harde klap biermarkt, snel perspectief nodig


Foto bij: Nederlandse Brouwers

Biermarkt - De bierverkoop in de horeca is in januari met 92 procent gedaald. Deze daling toont de enorme impact van de tweede lockdown op de horecasector. Er is veel nodig om de horeca er weer bovenop te helpen. Daarom is het belangrijk werk te maken van een snelle heropening van de horeca. Dat zeggen de Nederlandse Brouwers, die daarom de routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunen als een eerste belangrijke stap op weg naar herstel.

 ‘De enorme daling van de bierverkoop in de horeca laat nog een keer zien hoe ingrijpend de horecasector wordt getroffen door de COVID-maatregelen’ zegt Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers. Ook de thuisconsumptie daalde in de januari maand licht met 0,6%, waar die consumptie in de eerdere maanden nog juist groeide vergeleken met het voorgaande jaar. De totale bierverkoop is in januari met ruim 30% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is deze maand de op twee na slechtste maand sinds de afkondiging van de eerste lockdown in maart 2020.

Niet vol te houden

De horeca is één van de zwaarst getroffen bedrijfstakken van de coronacrisis die nu bijna een jaar duurt. Uit de CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat 1 op 7 horecaondernemers verwacht het nog maar 2 maanden te kunnen volhouden. Wigboldus: ‘Als deze verwachtingen werkelijkheid worden is dat dramatisch voor de betreffende horecaondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En natuurlijk voor de samenleving. We verlangen er allemaal naar om weer samen te komen en ons sociale leven weer op te pakken. Het verdwijnen van veel horecazaken zal ook voor leegstand zorgen in binnensteden en dorpen en raakt daarmee de aantrekkelijkheid en het vestigingsklimaat. Het raakt velen. Het duur te lang. Er is snel perspectief nodig.’

KHN-routekaart

‘De routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt een goede basis om de sector op korte termijn perspectief te bieden. Deze horecaroutekaart wijst volgens ons de weg naar een verantwoorde, gefaseerde en hopelijk spoedige heropening van de horeca. KHN vindt ons dan ook aan hun zijde. Zodra weer versoepelingen mogelijk zijn, hoort de horeca daarbij te zijn’, aldus de Nederlandse Brouwers directeur.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging

Actie –  Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Lees bericht


Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht

Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024

Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid