Nieuwe harde klap biermarkt, snel perspectief nodig


Foto bij: Nederlandse Brouwers

Biermarkt - De bierverkoop in de horeca is in januari met 92 procent gedaald. Deze daling toont de enorme impact van de tweede lockdown op de horecasector. Er is veel nodig om de horeca er weer bovenop te helpen. Daarom is het belangrijk werk te maken van een snelle heropening van de horeca. Dat zeggen de Nederlandse Brouwers, die daarom de routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunen als een eerste belangrijke stap op weg naar herstel.

 ‘De enorme daling van de bierverkoop in de horeca laat nog een keer zien hoe ingrijpend de horecasector wordt getroffen door de COVID-maatregelen’ zegt Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers. Ook de thuisconsumptie daalde in de januari maand licht met 0,6%, waar die consumptie in de eerdere maanden nog juist groeide vergeleken met het voorgaande jaar. De totale bierverkoop is in januari met ruim 30% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is deze maand de op twee na slechtste maand sinds de afkondiging van de eerste lockdown in maart 2020.

Niet vol te houden

De horeca is één van de zwaarst getroffen bedrijfstakken van de coronacrisis die nu bijna een jaar duurt. Uit de CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat 1 op 7 horecaondernemers verwacht het nog maar 2 maanden te kunnen volhouden. Wigboldus: ‘Als deze verwachtingen werkelijkheid worden is dat dramatisch voor de betreffende horecaondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En natuurlijk voor de samenleving. We verlangen er allemaal naar om weer samen te komen en ons sociale leven weer op te pakken. Het verdwijnen van veel horecazaken zal ook voor leegstand zorgen in binnensteden en dorpen en raakt daarmee de aantrekkelijkheid en het vestigingsklimaat. Het raakt velen. Het duur te lang. Er is snel perspectief nodig.’

KHN-routekaart

‘De routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt een goede basis om de sector op korte termijn perspectief te bieden. Deze horecaroutekaart wijst volgens ons de weg naar een verantwoorde, gefaseerde en hopelijk spoedige heropening van de horeca. KHN vindt ons dan ook aan hun zijde. Zodra weer versoepelingen mogelijk zijn, hoort de horeca daarbij te zijn’, aldus de Nederlandse Brouwers directeur.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Strandpaviljoens mogen van de minister van de winter blijven staan

Strandpaviljoens – De strandexploitanten mogen in principe hun paviljoens laten staan deze winter. Voorwaarde is dat de waterschappen en kustgemeenten instemmen met het akkoord dat Minister Cora van Nieuwenhuizen op het verzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de niet-permanente strandbedrijven de mogelijkheid te bieden hun locaties ook deze winter te mogen laten staan.

Lees bericht


Biermarkt herstelt zich maar heel langzaam

Analyse - In totaal werd er in het eerste halfjaar bijna 5,5 miljoen hectoliter bier in Nederland verkocht. Dat is een half miljoen minder (-8,4%) dan in de eerste helft van het pre-COVID-jaar 2019 en maar zo’n 200.000 hectoliter meer dan in de eerst helft van het COVID-jaar 2020.

Lees bericht

Robbert de Veen maakt ‘s werelds duurste hamburger

Record - Robbert Jan de Veen van cafetaria De Daltons in Voorthuizen is er met zijn ‘The Golden Boy’ in geslaagd het officiële wereldrecord binnen te halen van de duurste hamburger ter wereld. The Golden Boy is een zeer exclusieve burger, gemaakt van Wagyu A5 vlees met onder andere Beluga kaviaar, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus gemaakt...

Lees bericht

‘Bijna alle horecarestricties vervallen per 26 juni’

Coronamaatregelen - Nu het aantal coronabesmettingen zodanig is gedaald en de vaccinatiegraad op een acceptabel beschermend niveau ligt, acht het kabinet het moment geschikt om vrijwel alle coronamaatregelen te schrappen. Alleen de anderhalve meter blijft overeind en in een aantal gevallen het laten testen vooraf.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid