Nog eens zeven dagattracties starten met gezonder aanbod

Leisure - ARTIS, Madurodam, het Openluchtmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Dinoland, Steinerbos en Ballorig hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend, meldt het JOGG. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG samen met dagattracties, die hun bezoek een gezonder voedingsaanbod willen aanbieden tijdens een dagje uit.
Afgelopen jaar committeerden zich al elf dagattracties aan het gezonder maken van hun voedingsaanbod in hun parken. In totaal zijn er nu 18 dagattracties aangesloten bij het initiatief Gezond Uit. Met de heropening van de dagattracties maken zij allemaal een start met het gezondere aanbod.
Het aantal van zeven is zeker gezien alle ontwikkelingen en gedwongen sluitingen rondom corona een mooie uitbreiding. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder en duurzamer voedingsaanbod. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis. Marc Bossers, directeur Steinerbos waardeert de samenwerking met het team van Gezond Uit: “Samen met Gezond Uit heb ik de checklist Eetomgevingen van het Voedingscentrum ingevuld en hebben we creatieve én economisch aantrekkelijke vervolgstappen verkend. Mooi om zo samen te werken.”
Vegetarisch
“Door het sluiten van onze poorten tijdens de lockdown hebben we tijd gehad om ons voedingsaanbod kritisch onder de loep te nemen”, vertelt Jan-Willem Mulder, horecamanager bij Madurodam. “We hebben onder andere ons vegetarisch aanbod uitgebreid en we voegen geen zout meer toe aan de friet.” Met de heropening van de Nederlandse dagattracties laten de bij Gezond Uit aangesloten organisaties graag zien dat er naast hamburgers en saucijzenbroodjes ook veel gezonde alternatieven zijn. Rijksmuseum Boerhaave biedt bezoekers onder meer groentenwraps en verse salades aan. “De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod,” vertelt Nikele Hubers, afdelingshoofd in het Openluchtmuseum. De aanpassingen in de maaltijdsalades, waarin minder vlees en meer groente en noten aan zijn toegevoegd, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Ook ARTIS zet de afgelopen jaren forse stappen naar een gezonder en duurzamer aanbod. Zo worden bijvoorbeeld de gezonde producten voordeliger geprijsd t.o.v. ongezonde producten en heeft ARTIS al het vlees (op één snack na) vervangen door een vegetarische optie.
Inspiratiebron
Ook Dinoland wil de verkoop van gezonde dranken stimuleren, door bijvoorbeeld water goedkoper aan te bieden dan de suikerhoudende frisdranken en door deze vooraan in de looproute te plaatsen. Inspiratie en kennis voor de volgende stappen heeft Betty-Carien van den Esker, procesmanager bij Dinoland, tijdens de bijeenkomsten van Gezond Uit opgedaan: “Je leert van andere horecamanagers hoe zij omgaan met bepaalde uitdagingen.” Daarnaast doet Dinoland zelf ook onderzoek naar de eetwensen van haar bezoekers. Ook Ballorig, een binnenspeeltuin met 37 vestigingen, is bezig met een gezonder aanbod. Jeroen Horbach, managing director: “Bij Ballorig bieden we kinderen een veilige en gezonde omgeving waar zij kunnen spelen en bewegen. Daar hoort gezondere voeding ook bij.”
Gezond Uit
Gezond Uit is een onderdeel van JOGG, dat de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder wil maken. Daarom wordt ook samengewerkt met dagattracties. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord. Het doel is dat eind 2025 minimaal honderd dagattracties zijn aangesloten bij Gezond Uit.
Bron: JOGG/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Aandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties
Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.
Lees berichtJeremy Vermolen lanceert gezonde Vita Pizza voor jongeren
Catering – TV-kok Jeremy Vermolen en zijn zus, mediaondernemer Ellemieke Vermolen, introduceren de Vita Pizza: een volwaardige, gezonde pizzavariant die speciaal ontwikkeld is voor jongeren. In samenwerking met Innergy Catering, meesterbakker Patrick van der Meer (Uljee) en wetenschappers van Wageningen Universiteit is een product ontwikkeld dat smaakt als een traditionele pizza, maar voldoet aan alle richtlijnen voor een gezonde schoolkantine.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichtKlanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...
Lees bericht‘Gezonde Pannenkoek’ in Blijdorp en Opluchtmuseum slaat aan
Pilot - Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem hebben samen met het Voedingscentrum en JOGG een pilot gehouden met een gezonde pannenkoekvariant. Zonder dat mensen het wisten kregen zij voedzame en toegankelijke pannenkoek geserveerd bij hun bestelling.
Lees berichtJOGG-aanpak gemeenten werkt niet
Analyse – Gemeente en wijken die met de zogenaamde JOGG-aanpak het aantal kinderen met overgewicht willen tegengaan, kunnen de gelden beter aan andere zaken uitgeven. Daar waar er met de JOGG-aanpak wordt gewerkt is er namelijk na acht jaar geen afname van het aantal kinderen met overgewicht te zien. Dat blijkt uit een analyse van het RIVM, waarvan Binnenlandsbestuur melding maakt.
Lees bericht