Oatly en Alpro bezorgd over verhoging van de ‘limonadebelasting’


Oatly en Alpro zijn van mening dat de 'limonadetax' niet van toepassing moet zijn op plantaardige producten / Foto bij: Oatly

Actie - De merken Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de meer dan 28.000 burgers en organisaties, die bezorgd zijn voor de negatieve effecten van de verhoging van de verbruiksbelasting op frisdranken. Zij zijn van mening dat de ‘limonadebelasting’ niet van toepassing moet zijn op plantaardige dranken.

Het Nederlandse parlement staat op het punt om een verhoging van de verbruiksbelasting op plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk met 195% goed te keuren vanaf 1 januari 2024. Dit voorstel, dat naar verwachting volgende week in stemming wordt gebracht in de Tweede Kamer, zal het ongelijke speelveld voor deze categorie verder vergroten, consumenten benadelen die geen melk of sojadrank kunnen of willen consumeren en kan innovatie in nieuwe plantaardige dranken belemmeren, stellen de merken Oatly en Alpro. Zij roepen de regering daarom op om alle plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk vrij te stellen van de verbruiksbelasting.

Neveneffect

De ‘verbruiksbelasting , of ‘limonadebelasting' wordt ingezet om de begrotingstekorten aan te vullen, maar heeft tegelijkertijd als neveneffect dat producten voor mensen die geen koemelk of sojadrank kunnen of willen consumeren om medische, gezondheids-, ethische, religieuze, milieu- en smaakredenen, duurder worden.

Verouderd

De merken laten weten dat de huidige verbruiksbelasting is verouderd en geen rekening houdt met de snelle groei van nieuwe plantaardige dranken, naast soja. Sinds de oorspronkelijke beslissing om melk- en sojadranken vrij te stellen van de belasting in 1993, is het aanbod van plantaardige dranken aanzienlijk uitgebreid. Het verhogen van de verbruiksbelasting op plantaardige dranken met 195% belemmert ook de innovatie van nieuwe plantaardige dranken, aldus de merken in een verklaring.

Petitie

Een groeiend aantal Nederlanders toont zich teleurgesteld over de door de overheid voorgestelde belastingverhoging op plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk en heeft een verklaring ondertekend. Alpro Nederland en Oatly steunen deze petitie en moedigen mensen aan om hun stem te laten horen.

Bron: Alpro/Oatly/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht


RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht




Inspectiedienst en Tweede Kamer willen af van plastic-toeslag

Politiek – De Tweede Kamer wil weer af van de plastic-toeslag op eenmalig plastic, zoals die per 1 juli is ingegaan. Volgens de inspectiedienst, die de naleving moet controleren, is handhaving onmogelijk. Bovendien vindt een deel van de Tweede Kamer dat de toeslag geen bijdrage levert aan het verminderen van het plastic dat wordt weggegooid en leidt de maatregel ook niet tot...

Lees bericht

Oatly opent pop-up store met vegan softijs

Pop-upstore - Oatly, producent van haverdrank, introduceert deze zomer plantaardig softijs. Om de introductie van Oatly Soft Serve te vieren, opent Oatly maandag op de Prinsengracht haar eerste pop-up store ooit in hartje Amsterdam. Het vegan softijs is er in de smaken vanille, koffie en matcha.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid