Obesitas-programma' Coca-Cola krijgt volop media aandacht


Industrie- Coca-Cola krijgt met het net geïntroduceerde programma tegen obesitas volop media aandacht. Niet alleen de landelijke media berichten er ruimschoots over, gisteravond mocht general manager Hessel de Jong van het frisdrankenbedrijf zelfs aanschuiven in het programma Pauw & Witteman om de campagne toe te lichten. De Jong zat aan tafel in het populaire tv-programma samen met hoogleraar Martijn Katan, voedingsdeskundige verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Centrale vraag in de discussie was of de informatie die Coca-Cola in het programma-ondersteunende tv-spotje meldt daadwerkelijk klopt. Katan kon daarover kort zijn; hij bevestigde dat de informatie correct was in het ‘verrassende’ tv-spotje. Wel gaf hij kritisch aan dat om de hoeveelheid calorieën van de regular colavariant te verbranden, de gebruiker nogal wat moet bewegen. “Ik weet niet of de consument zich dat allemaal realiseert.” Een van de middelen die Coca-Cola zelf gaat inzetten is het stimuleren van kleinere verpakkingen. Daarnaast wordt er in commerciële uitingen ook nadruk gelegd dat er voor de regular ook light en zero-varianten zijn. De Jong maakte tevens duidelijk dat binnen de totale range producten van het frisdrankenbedrijf er voldoende alternatieven zijn voor de consument. Coca-cola voert ook de vruchtendrank Minute Maid en het bronwater Chaufontaine. Ook gaf hij geen bezwaar te hebben als er naast de automaten op scholen watertaps zouden verschijnen. Verder wees de general manager op het belang met bepaalde calorierijke producten terughoudend te zijn met commerciële boodschappen gericht op jongeren onder de 12 jaar. Coca-Cola richt zich al tien jaar niet specifiek op deze groep en heeft daarom bijvoorbeeld ook geen automaten op basisscholen staan. Coca-Cola wil met de nieuwe campagne haar maatschappelijke taak oppakken en de strijd aanbinden met het 'nationale probleem overgewicht'. Een goede balans in voeding is daarbij belangrijk, maar, zo benadrukte De Jong: “Onze campagne is ook een signaal naar andere partijen, omdat wij het probleem niet alleen kunnen oplossen.” Naast de calorie-intake is het ook belangrijk dat mensen voldoende bewegen. Mede daarom ondersteunt Coca-Cola een aantal activiteiten die sporten en bewegen stimuleren. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid