Omzet biologisch groeit bij Albert Heijn met 25%


Supermarkt - De populariteit van biologische producten is in de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Driekwart van de Nederlanders koopt wel eens biologische producten, blijkt uit onerzoek. Lagen er in 2007 bij Albert Heijn nog zo’n 270 biologische producten in het schap, nu is dit aantal vervijfvoudigd. Met ruim 1.500 producten in het assortiment realiseerde de supermarkt afgelopen jaar een omzetgroei van 25%. En de groei is er voorlopig niet uit volgens Bionext, een organisatie die zich bezighoudt met het verzamelen van gegevens over de biologische ontwikkelingen bij tuinders en retailers. Bionext voorspelt zelfs een omzetverdubbeling in de biologische sector van 1,13 miljard euro in 2014 naar 2,2 miljard euro in 2020. Volgens Bionext hebben ook supermarkten een belangrijk aandeel gehad in deze verschuiving: “Supermarkten spelen een hele belangrijke rol in de groei van biologisch. De groei van het aanbod zorgt ervoor dat een grote groep consumenten veel eenvoudiger de stap naar biologisch zet. Daarnaast blijft het aantal consumenten dat op zoek is naar goed en betrouwbaar voedsel groeien, en daar voldoet biologisch aan”, aldus Miriam van Bree van Bionext.  Albert Heijn lanceerde in 1998 als eerste supermarkt in Nederland een biologisch eigen merk. Saskia Egas Reparaz, directeur marketing & format: “Wij merken dat steeds meer consumenten verantwoord en lekker willen eten. Voor hen is een ruime keuze in biologisch heel belangrijk en daarom breiden we het assortiment steeds verder uit.” De best verkochte biologische producten bij Albert Heijn van 2015 zijn onder andere melk, bananen, eieren, yoghurt en komkommer. De populariteit van melk, eieren en yoghurt heeft een duidelijke link met de bewustheid voor dierenwelzijn. Daarnaast zijn deze producten toegankelijk omdat het prijsverschil klein is. Het voordeel van biologische aardappelen, groenten en fruit zit voor consumenten in het feit dat er geen gebruik wordt gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Ook vinden klanten het fijn dat deze producten direct eetbaar zijn; zonder te schillen of wassen. Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid