Omzet Sligro Food Group fors hoger, maar winst blijft achter


In België beliep de omzettoename van de Sligro Food Group in 2023 75,4 procent

Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over het eerste halfjaar 2023 kent een toename van 24,2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. De omzet steeg over de eerste zes maanden naar €1.403 miljoen. De nettowinst kwam daarentegen uit op 1 miljoen euro, waar die  het eerste halfjaar van 2022 nog 23 miljoen was. Sligro tekent daarbij wel aan dat als de gerapporteerde cijfers op ebit worden geschoond op eenmalige effeten in 2023 en 2022 er vanuit de operatie een verbetering van €8 miljoen is gerealiseerd.

In een toelichting geeft CEO Koen Slippens van Sligro Food Group aan dat de omzetontwikkelingen van 2022 en 2023 zich moeilijk duiden: “In de eerste weken van 2022 was er nog sprake van een COVID lockdown, waarna het voorjaar gekenmerkt werd door mooi weer. Daarentegen had 2023 een relatief koud en verregend voorjaar. Toen in mei dit jaar het mooie voorjaarsweer begon zagen we een duidelijke positieve kentering in de omzet- en resultaatontwikkeling”. De impact van inflatie op omzet, brutowinst en kosten was volgens de topman groot.

Sligro ziet wel dat zowel in Nederland als in België de consument de weg naar de horeca nog steeds goed weet te vinden. “De bestedingen blijven op peil en de markt groeit”. Wel laat de groothandel uit Veghel weten dat de bestedingen op peil blijven vanwege de hogere vraagprijs voor de producten en gerechten, want de volumes in de markt staan onder druk. Sligro Food Group ziet de volumes weliswaar toenemen door nieuwe klanten en omdat het bedrijf er in slaagt bestaande klanten meer producten te leveren. Vooral het partnership met Heineken speelt daarin een belangrijke rol. In België slaagt Sligro daar ook in door de acquisitie van de voormalige Metro locaties.

De omzet van Sligro Food Groep nam autonoom toe met 17,6% ten opzichte van vorig jaar. In Nederland was de autonome groei 15,7% en in Belgie de autonome groei 36,8%. De prijsontwikkeling, gedreven door inflatie, was in de eerste helft van het jaar circa 8%, laat Sligro weten, wat betekent dat de groep ook een significate volumetoename heeft laten zien. In een verdere toelichting op de halfjaarcijfers laat Sligro weten in beide landen marktaandeel te winnen.

Bron: Sligro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht

Feyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar

Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.

Lees bericht



Foodservice groothandels verenigen zich in FSN

Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid