Omzet Sligro Food Group fors hoger, maar winst blijft achter


Herstel in België voor Sligro dient zich langzaam aan door inzet IT-platform en betere logistieke infrastructuur

Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over het eerste halfjaar 2023 kent een toename van 24,2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. De omzet steeg over de eerste zes maanden naar €1.403 miljoen. De nettowinst kwam daarentegen uit op 1 miljoen euro, waar die  het eerste halfjaar van 2022 nog 23 miljoen was. Sligro tekent daarbij wel aan dat als de gerapporteerde cijfers op ebit worden geschoond op eenmalige effeten in 2023 en 2022 er vanuit de operatie een verbetering van €8 miljoen is gerealiseerd.

In een toelichting geeft CEO Koen Slippens van Sligro Food Group aan dat de omzetontwikkelingen van 2022 en 2023 zich moeilijk duiden: “In de eerste weken van 2022 was er nog sprake van een COVID lockdown, waarna het voorjaar gekenmerkt werd door mooi weer. Daarentegen had 2023 een relatief koud en verregend voorjaar. Toen in mei dit jaar het mooie voorjaarsweer begon zagen we een duidelijke positieve kentering in de omzet- en resultaatontwikkeling”. De impact van inflatie op omzet, brutowinst en kosten was volgens de topman groot.

Sligro ziet wel dat zowel in Nederland als in België de consument de weg naar de horeca nog steeds goed weet te vinden. “De bestedingen blijven op peil en de markt groeit”. Wel laat de groothandel uit Veghel weten dat de bestedingen op peil blijven vanwege de hogere vraagprijs voor de producten en gerechten, want de volumes in de markt staan onder druk. Sligro Food Group ziet de volumes weliswaar toenemen door nieuwe klanten en omdat het bedrijf er in slaagt bestaande klanten meer producten te leveren. Vooral het partnership met Heineken speelt daarin een belangrijke rol. In België slaagt Sligro daar ook in door de acquisitie van de voormalige Metro locaties.

De omzet van Sligro Food Groep nam autonoom toe met 17,6% ten opzichte van vorig jaar. In Nederland was de autonome groei 15,7% en in Belgie de autonome groei 36,8%. De prijsontwikkeling, gedreven door inflatie, was in de eerste helft van het jaar circa 8%, laat Sligro weten, wat betekent dat de groep ook een significate volumetoename heeft laten zien. In een verdere toelichting op de halfjaarcijfers laat Sligro weten in beide landen marktaandeel te winnen.

Bron: Sligro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Financiële zorgen over decembermaand bij Nederlanders

Onderzoek - De decembermaand, die voor velen normaal gesproken draait om gezelligheid en cadeaus, brengt dit jaar voor veel Nederlanders ook financiële zorgen met zich mee. Dat blijkt uit de tweede editie van de Markteffect Koopkracht Monitor. Maar liefst 22% van de Nederlanders vraagt zich af of zij de feestmaand financieel doorkomen.

Lees bericht

Nederlandse inflatie blijft hoog volgens ING Research

Analyse - De inflatie is in Nederland van 3,5 naar 3,6% gestegen in oktober (3,3% volgens Europees vergelijkbare definitie) en dat is volgens ING Research  flink boven het Europees gemiddelde. De bank vindt de inflatie in Nederland te hoog, maar ziet geen hulp komen vanuit monetaire kant komt om de Nederlandse inflatie terug naar 2% te krijgen. De bank verwacht wel dat de ECB...

Lees bericht



Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht

Sligro wint Logistiek Laadplein Award 2024

Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid