Ontmoeten centraal op Facilitair en Zorgtotaal, maar weinig foodnieuws


Na twee jaar corona was de Beurs ZorgTotaal weer terug in Utrechtse Jaarbeurs

Vakbeurzen - Twee beurzen werden er afgelopen weken gehouden in de Utrechtse Jaarbeurs, die beide door corona twee edities hadden moeten overslaan: de beurs Facilitair & Gebouwbeheer en de beurs Zorgtotaal. De facilitaire vakbezoekers van de beurzen waren vooral verheugd elkaar weer te kunnen ontmoeten, jammer alleen dat er op foodgebied weinig nieuws onder zon was.

Na twee jaar corona, plus een ingrijpende periode binnen bedrijfscatering en zorginstellingen, zou je verwachten dat er op de beurzen tal van noviteiten te zien waren. Maar het was bijna alsof de tijd had stilgestaan en er niets was gebeurd. Geen opvallende innovaties, of antwoorden op de veranderende omstandigheden binnen de bedrijfscatering. De meeste bedrijven stonden er bij zoals in 2019.

Of het moeten de onbemande concepten geweest zijn van AH to go en PURA GO op  Facilitair, want die spelen wel in op de veranderende omstandigheden binnen bedrijfscatering. In het licht van de veranderende markt kan ook de beursdeelname gezien worden van Jumbo en Thuisbezorgd. Beide bedrijven willen net als AH een grotere rol spelen in de zakelijke markt met hun dienstverlening.

Minder aanbod

Eerst de beurs Facilitair & Gebouwbeheer. Belangrijke spelers op het gebied van bedrijfs- en schoolcatering waren Vitam, Appèl en Markies en zoals gezegd PURA GO. Zij stonden er of met oplossingen voor de veranderende cateringfaciliteiten binnen bedrijven, of zij presenteerden zich met een verhaal hoe zij catering gezonder willen maken voor medewerkers. Want die urgentie was bij alle foodaanbieders te zien; de trend naar gemak en praktisch, die hand in hand gaat met producten van dichtbij en inspelen op de gezondheid.

PURA GO

Ook de onbemande - of deels bemande - cateringconcepten richten zich veelal met een gezond aanbod op de werknemers en hebben als gevolg van veranderingen in bedrijfscatering na corona de wind behoorlijk in de zeilen. Ze groeien stuk voor stuk goed door. Dat geeft ook Diana Klok, verantwoordelijk voor de zakelijke markt binnen Albert Heijn Delhaize aan, aanwezig samen met AH to go voor bedrijfskantines dat samen met Select is ontwikkeld. Maar ook Jos Dennissen van PURA GO, het minimarktconcept van PURA Go bedrijfscatering is fors gegroeid de afgelopen tijd en blikt terug op een voor hem geslaagde beurs. “Wij hebben enkele tientallen leads mogen ontvangen en er was veel interesse in ons concept. Maar het aantal bezoekers was best teleurstellend. Desalniettemin hebben we goed kunnen uitleggen hoe ons bedrijfscateringconcept  werkt. We hadden een offertegenerator draaien, die staat overigens ook op de site, en daar is veel gebruik van gemaakt”. Wel vraagt Dennissen zich af hoe een beurs als deze er over een paar jaar uitziet. “Want als er geen noviteiten worden gepresenteerd, zullen er steeds minder bezoekers komen”.

Thuisbezorgd Pay

Ook Thuisbezorgd was aanwezig op de beurs Facilitair. Dit bezorgbedrijf wil een grotere rol spelen in business-to-businessmark met het eigen vergoedingssysteem Thuisbezorgd Pay. Om te illustreren op welke wijze Thuisbezorg Pay kan worden ingezet, presenteerde de bezorgdienst een onbemand shopconcept met intelligente koelkast. Niet dat zij daarmee zelf willen starten, maar het bedrijf is wel op zoek naar partijen waarmee zij dit samen kunnen gaan oppakken.

Vending@work

Vending@work kwam wel met een noviteit. Het bedrijf presenteerde een nieuwe, intelligente vendingmachine, waaruit verpakte en losse producten kunnen worden meegepakt door gebruikers die vervolgens automatisch worden afgerekend. Het registreren van de gewenste artikelen gebeurt namelijk door schappen die op basis van het gewicht van de producten werken. Wanneer er bijvoorbeeld twee appels worden meegenomen, registreert de machine deze aankoop aan de hand van het lichter wordende gewicht op het schap. Op een display is vervolgens af te lezen wat de aankoop kost. Wordt er een product weer teruggelegd, dan wordt het gewicht op het schap weer zwaarder en wordt het bedrag in mindering gebracht op het totaal.

Zorgtotaal

Een aantal foodpartijen van Facilitair & Gebouwbeheer stonden een week later ook op de vakbeurs Zorgtotaal. En hoewel de zorggeïnteresseerden op dat moment ook nog naar twee beurzen konden, waren de foodinkopers toch vaak de facilitairmanagers uit de zorg, die eerder ook een bezoek hadden kunnen brengen aan de beurs Facilitair & Gebouwbeheer. Voor Jumbo en Albert Heijn had het weinig uitgemaakt als beide beurzen waren gecombineerd, want zij waren grotendeel aanwezig met hetzelfde concept. Maar de gespecialiseerde foodgroothandels en -leveranciers zoals Sligro met Van Hoeckel en grootleverancier Huuskes richten zich heel specifiek op de zorgmarkt. Net als een select groepje foodproducenten met hele specifieke foodproducten, die zich hebben gespecialiseerd  in dieetwensen of een bijdrage willen leveren aan een sneller herstel. Huuskes liet zien wat er allemaal gedaan kan worden om het eetmoment binnen zorginstellingen nog leuker te maken en hoe dit redelijk eenvoudig is te realiseren met de juiste producten. Ook groothandel Bidfood en horeca- en cateringbedrijf Albron waren op Zorgtotaal aanwezig. Niet alleen om duidelijk te maken dat de zorgmarkt belangrijk is voor ze, maar ook om de gesprekken aan te gaan over de laatste ontwikkelingen en deze – in het geval van Bidfood – ook te laten zien.

Extra eiwit

Verder veel kleinere aanbieders met gezonde producten, of producten waarvan de herkomst lokaal te herleiden is. Maar in zorg is er wel belangstelling voor producten die een actievere bijdrage leveren aan het hertstel van de patiënt, of de gezondheid van ouderen. Zo is het bedrijf Innopastry vooral bekend van de bouwsteentjes. Een soort bonbon die extra eiwit levert bij ondervoeding of ingezet kan worden voor snel spierherstel bij ziekte of na inspanning. Het bedrijf heeft sinds kort ook een Easy-to-Eat-lijn met desserts of tussendoortjes die eveneens extra eiwitten geven. Producten op basis van zuivel en verkrijgbaar in de smaken framboos, tropical en kaneel.

Bron: @FoodClicks

Onbemande catering van PURA GO
Albert Heijn wil stevige stappen zetten met 'to go'-concept in de zakelijke markt
Ook Jumbo wil een groter aandeel in de zakelijke markt
Jumbo heeft voor de zakelijke markt een aantal grootverpakkingen
Thuisbezorgd wil meer met Thuisbezorgd Pay en laat daarvoor oplossingen zien
Makkelijk bestellen en afrekenen met Thuisbezorgd Pay
De slimme koeling van Vending@work waar op basis van het gewicht op het schap wordt afgerekend
Slimme koelkasten duiken steeds vaker op bij bedrijven en instellingen
Huuskes liet hoe met eenvoudige ingrediënten lekker maaltijden gemaakt kunnen worden
Extra eiwitten als bouwsteentje of als yoghurtsnack tussendoor of als dessert
Bagels van groente
Automaat die maaltijden warm en koud levert
Steeds vaker binnen bedrijven abonnementen op fruitboxen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid