Onzekerheid over continuïteit bedrijf in horeca neemt toe
_640_480_90.jpg)
Analyse – Horecabedrijven maken zich meer zorgen over hun voortbestaan. Het aantal bedrijven dat verwacht over een jaar nog te bestaan lag in november van dit jaar lager dan in mei. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen.
Het vertrouwen over de toekomst is in de horeca het laagst van alle bedrijfstakken. 52 procent van de horecabedrijven verwachtte in november nog minstens een jaar te bestaan. In mei was dit nog 59 procent, zo laat het CBS weten. Ook in de sectoren cultuur, sport en recreatie, auto- en detailhandel, en verhuur en overige zakelijke diensten hadden ondernemers in november minder vertrouwen in hun voortbestaan als in mei, maar die stijging was minder groot dan in de horeca.
Kosten
De prijsstijgingen van energie en grondstoffen zijn de belangrijkste veroorzakers van het minder grote vertrouwen. In de horeca geeft ruim een derde van de ondernemers aan dat de prijsstijgingen een doorslaggevende rol spelen bij hun oordeel over de continuïteit van het bedrijf, zo de CBS analyse zien. Andere sectoren hebben minder te maken met de sterke stijging van energie- en grondstofkosten.
Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Starbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees berichtJarige De Echoput opent Wild Atelier en Grand Bistro Echo
Horeca - Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum heeft De Echoput twee nieuwe horecaconcepten geïntroduceerd: fine dining restaurant Wild Atelier, onder leiding van SVH Meesterkok Jonathan Zandbergen, en het vernieuwde Grand Bistro Echo, voorheen bekend als Restaurant De Echoput.
Lees berichtNieuw convenant servicekosten biedt horeca grip en duidelijkheid
Convenant - Tien brancheorganisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland en het Vakcentrum, hebben tijdens vastgoedbeurs PROVADA een nieuw convenant voor servicekosten ondertekend. Hiermee worden afspraken over servicekosten in winkel- en horecapanden transparanter, eerlijker en beter onderbouwd.
Lees bericht