Ook Horeca Expo in Gent ondervindt druk deelnemers


Unilever had een 3D-scherm in de stand met spectaculaire beelden

Horecavakbeurzen – Belgisch leukste horecabeurs is zondag van start gegaan. Het aantal deelnemende foodbedrijven aan de Horeca Expo in Gent lag deze editie iets lager dan vorig jaar. Ook duurt de beurs een dag korter. De Horeca Expo, waar de zuidelijke horecaprofessionals komen kijken, proeven en ontmoeten, ondervindt net als andere beurzen de druk bij de deelnemende leveranciers.

Voor de Belgische horecaondernemers is smaak heel belangrijk. En dus trekken traditioneel heel veel ondernemers naar hun vakbeurs in Gent om producten echt te proeven. Ook deze editie doen ze dat weer in grote getalen, maar ook de Horeca Expo ontkomt er niet aan dat de deelnemende bedrijven steeds weer opnieuw hun afwegingen maken om aanwezig te zijn op dit professionele platform. Door de beurs anders in te delen en stands te verplaatsen is de ene editie altijd moeilijk te vergelijken met de editie ervoor, maar wie goed keek, zag toch dat er diverse leveranciers niet aanwezig waren.

Ontmoeten

Dat maakt de beurs voor de bezoekende horecaondernemers niet minder interessant. Ze ontmoeten elkaar, gaan het gesprek aan over de business en nemen indirect toch nieuwe ontwikkelingen waar. Hoewel, echt veel nieuws, of beter gezegd innovaties, zijn er niet op dit moment. De meeste bedrijven zijn al blij wanneer zij hun bestaande producten op een goede manier kunnen blijven produceren. Oplopende kosten in energie, arbeid en grondstoffen doen zich overal voor. Ook in België. Bij veel aanwezige leveranciers kwam dan ook met regelmaat het grote aantal horecabedrijven dat in België te koop staat ter sprake. Het was een duidelijk signaal dat ook de horeca het bij onze zuiderburen het momenteel zwaar hebben.

Inspiratie

Toch boden de deelnemende bedrijven voldoende inspiratie in het presenteren en aankleden van producten en productcombinaties. Voor veel horecabedrijven is daar misschien ook wel de meeste winst te behalen. Voor veel bedrijven gaat het er niet per se om nieuwe producten op te nemen, maar om het met de bestaande producten beter te doen richting de gast. Op dat vlak kon menig professional zich te goed doen aan vele creatieve oplossingen. Productpresentaties die een bijdrage leveren voor een hogere vraagprijs en dus een bijdrage kunnen leveren aan een hogere marge en dus de winstgevendheid.

Innovatie Awards

Bij opening van de beurs worden ook altijd in Gent de Innovatie Awards uitgereikt. De prijs wordt uitgereikt in verschillende categorieën. Deze keer vielen de volgende bedrijven in de prijzen:

- Food | Aquafaba Extract van Que Pasa

- Beverages | Vodka Utopie van Distillerie de Biercée

- Technology | AI planning van Strobbo

- Kitchen Supplies & Equipment | Le Grand Foodtrailers - New Vintage

- Furniture & Decoration | Fern Leaf Imprint van Arena Ceramics

- Hospitality | Fridom minibar van Axces

- Sustainability | CO2 neutrale dispensers van Tork, een merk van Essity

- Visitor's Choice | Boekenreeks: Koken is … begrijpen van The Cooking Blueprints

Bron: @FoodClicks

Tork won de duurzaamheidsprijs bij de Innovatie Awards
Productpresentatie bij Pastridor/Lantmannen
Pinsabrood van Scrochiarella
Ruiken, proeven en keuren op Horeca Expo
Met een goede presentatie is meer marge te realiseren
Geen afval met eetbaar bestek
De stand van Sligro was verplaatst van de beursingang naar de plek waar eerst Metro stond
Wijn in een koker voor een tapinstallatie

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid