Ook Horeca Expo in Gent ondervindt druk deelnemers


Unilever had een 3D-scherm in de stand met spectaculaire beelden

Horecavakbeurzen – Belgisch leukste horecabeurs is zondag van start gegaan. Het aantal deelnemende foodbedrijven aan de Horeca Expo in Gent lag deze editie iets lager dan vorig jaar. Ook duurt de beurs een dag korter. De Horeca Expo, waar de zuidelijke horecaprofessionals komen kijken, proeven en ontmoeten, ondervindt net als andere beurzen de druk bij de deelnemende leveranciers.

Voor de Belgische horecaondernemers is smaak heel belangrijk. En dus trekken traditioneel heel veel ondernemers naar hun vakbeurs in Gent om producten echt te proeven. Ook deze editie doen ze dat weer in grote getalen, maar ook de Horeca Expo ontkomt er niet aan dat de deelnemende bedrijven steeds weer opnieuw hun afwegingen maken om aanwezig te zijn op dit professionele platform. Door de beurs anders in te delen en stands te verplaatsen is de ene editie altijd moeilijk te vergelijken met de editie ervoor, maar wie goed keek, zag toch dat er diverse leveranciers niet aanwezig waren.

Ontmoeten

Dat maakt de beurs voor de bezoekende horecaondernemers niet minder interessant. Ze ontmoeten elkaar, gaan het gesprek aan over de business en nemen indirect toch nieuwe ontwikkelingen waar. Hoewel, echt veel nieuws, of beter gezegd innovaties, zijn er niet op dit moment. De meeste bedrijven zijn al blij wanneer zij hun bestaande producten op een goede manier kunnen blijven produceren. Oplopende kosten in energie, arbeid en grondstoffen doen zich overal voor. Ook in België. Bij veel aanwezige leveranciers kwam dan ook met regelmaat het grote aantal horecabedrijven dat in België te koop staat ter sprake. Het was een duidelijk signaal dat ook de horeca het bij onze zuiderburen het momenteel zwaar hebben.

Inspiratie

Toch boden de deelnemende bedrijven voldoende inspiratie in het presenteren en aankleden van producten en productcombinaties. Voor veel horecabedrijven is daar misschien ook wel de meeste winst te behalen. Voor veel bedrijven gaat het er niet per se om nieuwe producten op te nemen, maar om het met de bestaande producten beter te doen richting de gast. Op dat vlak kon menig professional zich te goed doen aan vele creatieve oplossingen. Productpresentaties die een bijdrage leveren voor een hogere vraagprijs en dus een bijdrage kunnen leveren aan een hogere marge en dus de winstgevendheid.

Innovatie Awards

Bij opening van de beurs worden ook altijd in Gent de Innovatie Awards uitgereikt. De prijs wordt uitgereikt in verschillende categorieën. Deze keer vielen de volgende bedrijven in de prijzen:

- Food | Aquafaba Extract van Que Pasa

- Beverages | Vodka Utopie van Distillerie de Biercée

- Technology | AI planning van Strobbo

- Kitchen Supplies & Equipment | Le Grand Foodtrailers - New Vintage

- Furniture & Decoration | Fern Leaf Imprint van Arena Ceramics

- Hospitality | Fridom minibar van Axces

- Sustainability | CO2 neutrale dispensers van Tork, een merk van Essity

- Visitor's Choice | Boekenreeks: Koken is … begrijpen van The Cooking Blueprints

Bron: @FoodClicks

Tork won de duurzaamheidsprijs bij de Innovatie Awards
Productpresentatie bij Pastridor/Lantmannen
Pinsabrood van Scrochiarella
Ruiken, proeven en keuren op Horeca Expo
Met een goede presentatie is meer marge te realiseren
Geen afval met eetbaar bestek
De stand van Sligro was verplaatst van de beursingang naar de plek waar eerst Metro stond
Wijn in een koker voor een tapinstallatie

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht


Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

Lees bericht


Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht


BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht

De winnaars van de Gault&Millau Awards 2024

Verkiezing – Maandagmiddag werd in het Utrechtse Tivoli Vredenburg de winnaars bekend gemaakt van de Gault & Millau Awards 2024. Onder het toeziend oog van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën als ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Gastheer van het Jaar’. Na afloop van de bijeenkomst werd de nieuwe...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid