Opleider zet speeddaten in tegen personeelstekort Utrechtse horeca


Studenten aan het speeddaten met Utrechtse horecaondernemers / Foto bij: Michiel Ton

Personeel - Net als veel andere hospitalitybedrijven hebben ook de Utrechtse horecabedrijven een nijpend tekort aan koks, bedienend personeel, gastheren en gastvrouwen. Voor ROC Midden Nederland reden om juist nu een grote speeddate te organiseren voor haar eigen studenten en de Utrechtse horeca.

Woensdag 2 februari was het zover en konden Utrechtse horecabedrijven kennismaken met de studenten van het ROC Midden Nederland. “Deze speeddates trekken veel gemotiveerde studenten aan. We worden er zelf enthousiast van als we over ons eigen bedrijf mogen vertellen en hopen even enthousiaste studenten aan te trekken. De stagiairs zorgen ook voor extra handjes,” aldus Betty Piepot van Grand Hotel Karel V.

Openingsweekend

Quarantaineverplichtingen bij huidig personeel en medewerkers die eerder tijdens de pandemie een overstap naar een andere bedrijfstak waagden, zorgden afgelopen ‘openingsweekend’ voor grote kopzorgen bij menig café, restaurant of instelling, signaleerde het ROC Midden Nederland. Sommige bedrijven moesten zelfs de deur dicht houden omdat er gebrek aan personeel was. Dat was voor ROC Midden Nederland reden de speeddate nu te organiseren.

Oriënteren

De interesse voor de speeddate was groot. Maar liefst 240 studenten en 90 bedrijven namen deel. De studenten begrijpen dat de Utrechtse horeca dringend op zoek is naar personeel, maar gebruiken de speeddate ook vooral om zich te oriënteren op een toekomstig werkgever. Iris Zwijnenburg, die de opleiding Manager/Ondernemer Horeca volgt: “De speeddates helpen ech, je kunt lekker rondneuzen bij mooie bedrijven”. Alyssa Pattiselanno, eveneens student aan dezelfde opleiding: “Je krijgt veel informatie over de verschillende kanten van een bedrijf. Zo kun je ook uitzoeken wat bij je past.” Voor Suzanne Staal, directeur van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland, zijn deze opmerkingen van ‘haar studenten’ niet nieuw: “Onze studenten leren toch echt het beste in de praktijk en niet in een klaslokaal. Fijn dat ze met open armen worden ontvangen door de horeca-organisaties waar we intensief mee samenwerken. En dat ze bovendien gelijk impact kunnen maken. Er wordt met smacht op hen gewacht!”

Investeren

Ondanks de tekorten in de horeca, zien de deelnemende bedrijven aan de speeddate de ontmoetingen met de studenten niet als het middel om de tekorten in de planning op te lossen. Extra handen worden op prijs gesteld, maar investeren in de toekomst en ontwikkelen van horecatalent zijn het belangrijkst. Piepot: “We doen het vooral om goede mensen op te leiden waar je straks wat aan hebt”. Sander van de Goorbergh van Holland Casino: “Wij willen studenten helpen bij hun opleiding. We hebben ook positieve ervaringen met vorige stagiairs.”

En ging het goed? Julius, student Zelfstandig Werkend Kok: “Ik vond het heel leuk en interessant. Ik ben op zoek naar een leuke stageplek, maar gebruik de speeddates ook vooral om een goed overzicht te krijgen van alle restaurants die er zijn en de verschillen daartussen.”

Bron: ROC/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid