PepsiCo investeert 200 miljoen in verduurzaming chipsfabriek
_1080_720_90.jpg)
Verduurzaming – PepsiCo wil haar Belgische fabriek in Veurne met meer dan 200 miljoen verder verduurzamen. Het wil de productie met 35% verhogen en het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen met als doel de broeikasgasemissies te verlagen met 75%. Ook moet de fabriek na de ombouw in 2030 8 keer minder leidingwater in het productieproces gebruiken dan nu het geval is.
Veurne is een belangrijke productielocatie voor PepsiCo in Europa. Het is een zogenaamde multi- technologische snacksfabriek met negen productielijnen op een fabrieksoppervlakte ter grootte van ongeveer acht voetbalvelden. PepsiCo produceert op deze locatie ongeveer 83.000 ton chips per jaar voor haar merken Lay's, Doritos en Cheetos. Dat zijn meer dan 2 miljoen geproduceerde zakken per dag. Veurne behoort daarmee tot de grootste PepsiCo productielocaties voor chips en snacks in Europa. PepsiCo heeft als doel om de productie in de fabriek verder te verhogen naar 115.000 ton per jaar.
Factor 8
Het bedrijf wil haar afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, voornamelijk gas, drastisch afbouwen, door haar productielocatie tegen 2030 te elektrificeren en door gebruik te maken van hernieuwbare energie. Daarnaast wordt geïnvesteerd in het optimaliseren van het waterverbruik via een slimme real time monitoring, het hergebruiken van productiewater en het opvangen en gebruiken van hemelwater en van het vocht in de aardappelen. Dit met als doel het leidingwaterverbruik met een factor 8 naar beneden te brengen tegen 2030, van 3,4 liter naar 0,4 liter per kg afgewerkt product.
De fabriek in Veurne produceert voor 14 landen, waarvan de belangrijkste België, Frankrijk en Nederland zijn.
Bron: PepsiCo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Doritos en JIMMY’s samen in on-the-go en inflight
Samenwerking – Popcorn-producent Jimmy Products is een samenwerking gestart met Doritos van Pepsico. Doritos, en JIMMY’s dipsauzen zullen in drie deelmarkten als één gecombineerd product worden aangeboden voor inflight, bioscopen en on-the-go. De productcombinaties beleefden de première op de vakbeurs Sial in Parijs, die deze dagen plaatsvindt tot en met 23 oktober.
Lees berichtCarola Hundling nieuwe Retail Sales Director Nederland PepsiCo
Benoeming – PepsiCo stelt per direct Carola Hundling aan als Retail Sales Director Nederland. In deze nieuw gecreëerde rol zal de 37-jarige Hundling samen met haar team verantwoordelijk zijn voor alle food-categorieën van PepsiCo binnen Retail.
Lees berichtPepsi komt met blauwe ‘Electric Blue’ cola
Introductie – Pepsi wil de cola-categorie opschudden met de lancering van een gloednieuwe, limited edition blauwe cola: Pepsi Electric. Na de rebranding van het merk eerder dit jaar en voortdurende smaakinnovatie binnen de markt, wil het colamerk met de nieuwe lancering inspelen op de voorkeuren van Generatie Z.
Lees berichtPepsiCo verlaagt zoutgehalte Lays chips met 25%
Introductie – Lay’s, het grootste merk van PepsiCo in Nederland, heeft aangepaste recepturen waardoor het productportfolio 25% minder zout bevat dan vergelijkbare aardappelchips van andere aanbieders in de markt. Met deze stap levert PepsiCo wederom een positieve bijdrage aan het minder consumeren van zout door Nederlandse consumenten.
Lees berichtSandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona
Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees bericht