PepsiCo investeert 200 miljoen in verduurzaming chipsfabriek


Watergebruik moet in 2030 met een factor 8 worden teruggebracht in Belgische chipfabriek Veurne van PepsiCo / Foto bij: Pieter Slembrouck

Verduurzaming – PepsiCo wil haar Belgische fabriek in Veurne met meer dan 200 miljoen verder verduurzamen. Het wil de productie met 35% verhogen en het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen met als doel de broeikasgasemissies te verlagen met 75%. Ook moet de fabriek na de ombouw in 2030  8 keer minder leidingwater in het productieproces gebruiken dan nu het geval is.

Veurne is een belangrijke productielocatie voor PepsiCo in Europa. Het is een zogenaamde multi- technologische snacksfabriek met negen productielijnen op een fabrieksoppervlakte ter grootte van ongeveer acht voetbalvelden. PepsiCo produceert op deze locatie ongeveer 83.000 ton chips per jaar voor haar merken Lay's, Doritos en Cheetos. Dat zijn meer dan 2 miljoen geproduceerde zakken per dag. Veurne behoort daarmee tot de grootste PepsiCo productielocaties voor chips en snacks in Europa. PepsiCo heeft als doel om de productie in de fabriek verder te verhogen naar 115.000 ton per jaar.

Factor 8

Het bedrijf wil haar afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, voornamelijk gas, drastisch afbouwen, door haar productielocatie tegen 2030 te elektrificeren en door gebruik te maken van hernieuwbare energie. Daarnaast wordt geïnvesteerd in het optimaliseren van het waterverbruik via een slimme real time monitoring, het hergebruiken van productiewater en het opvangen en gebruiken van hemelwater en van het vocht in de aardappelen. Dit met als doel het leidingwaterverbruik met een factor 8 naar beneden te brengen tegen 2030, van 3,4 liter naar 0,4 liter per kg afgewerkt product.

De fabriek in Veurne produceert voor 14 landen, waarvan de belangrijkste België, Frankrijk en Nederland zijn.

Bron: PepsiCo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Pepsi komt met blauwe ‘Electric Blue’ cola

Introductie – Pepsi wil de cola-categorie opschudden met de lancering van een gloednieuwe, limited edition blauwe cola: Pepsi Electric. Na de rebranding van het merk eerder dit jaar en voortdurende smaakinnovatie binnen de markt, wil het colamerk met de nieuwe lancering inspelen op de voorkeuren van Generatie Z.

Lees bericht

PepsiCo verlaagt zoutgehalte Lays chips met 25%

Introductie – Lay’s, het grootste merk van PepsiCo in Nederland, heeft aangepaste recepturen waardoor het productportfolio 25% minder zout bevat dan vergelijkbare aardappelchips van andere aanbieders in de markt. Met deze stap levert PepsiCo wederom een positieve bijdrage aan het minder consumeren van zout door Nederlandse consumenten.

Lees bericht

Sandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona

Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid