Peuters moeten vaker aan het water


Onderzoek -Peuters moeten meer en vaker water drinken, terwijl ze nu overwegend zoete drankjes drinken. Ook ouders, verzorgers en professionals geven aan dat het belangrijk is dat jonge kinderen leren water drinken, maar handelen in de praktijk minder naar die opvatting. Dit blijkt uit een landelijke steekproef naar het drinkgedrag van kinderen tussen de 0 en 4 jaar. Het onderzoek is in opdracht van JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Water wordt volgens professionals werkzaam in de kinderopvang en het basisonderwijs en ouders veel minder gedronken dan zoete drankjes door kinderen tussen de 0 en 4 jaar. Siroop en diksap worden het meest gedronken. Gemiddeld drinken peuters dagelijks 2,3 glazen zoete dranken tegenover 1,1 glas water.  “Het is belangrijk dat jonge kinderen leren water drinken. Water is overal beschikbaar in Nederland, een goede dorstlesser en bevat geen calorieën”, aldus Paul Rosenmöller, ambassadeur van JOGG. Janne de Ruyter, onderzoekster bij de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft recent onderzoek gedaan naar het effect van zoete drankjes bij kinderen:  “Kinderen, die anderhalf jaar lang limonade met kunstmatige zoetstof drinken in plaats van suiker, blijken na anderhalf jaar een kilo minder in gewicht te zijn toegenomen dan degenen die limonade met suiker krijgen.” Bij ouders en professionals blijkt geen sprake van onwil te zijn, maar van onwetendheid. Zo is bijna tweederde zich ervan bewust dat er meer dan vijf suikerklontjes in een glas frisdrank zitten, maar weet slechts een kwart dat een glas vruchtensap dezelfde hoeveelheid suiker bevat. Ook denkt een minderheid (40%) van de ouders dat peuters water lekker vinden. Slechts 18% van de professionals schat in dat kinderen water lekker vinden. Volgens het onderzoek is het draagvlak voor het stimuleren van drinkwater is groot. 80% van de ouders en professionals vindt het belangrijk dat kinderen tussen de 0 en 4 jaar wennen aan het drinken van water. Ook juicht de meerderheid van de ouders en professionals het toe als consultatiebureaus en kinderdagverblijven het drinken van water aanmoedigen. Om het watergebruik bij peuters te stimuleren gaat het JOGG samen met de dertig aangesloten JOGG-gemeenten drinkwaterbekers uitreiken aan kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. JOGG is de beweging voor een gezonde omgeving en een gezonde jeugd. Publieke en private organisaties werken samen in stad, dorp en wijk om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. JOGG werkt samen met zes landelijke partners: Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid