Picnic wil met INretail eigen cao bouwen

Michiel Muller van Picnic

Bezorgdienst - Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers en brancheorganisatie INretail in de fulfilment centers een eigen cao bouwen. Picnic wil een cao, die beter aansluit bij de wensen van werknemers van deze tijd.

De bezorgdienst ligt al geruime tijd overhoop met de vakbonden over een juiste invulling van de werkafspraken. Picnic wil daarom samen met INretail bouwen aan een eigen e-commerce-cao. Het bedrijf zegt daarover is hierover reeds maanden in open dialoogsessies met haar werknemers in gesprek. De retail-cao van brancheorganisatie INretail zal als basis dienen.

Picnic is de nieuwe online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De fulfilment centers (FC’s) van Picnic vallen niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-cao. Picnic is daarnaast van mening dat de supermarkt-cao hopeloos achterhaald is en leidt tot scheve situaties als die zou worden toegepast. Zo betaalt Picnic onder andere toeslagen op andere momenten, geeft medewerkers de gelegenheid zelf te plannen, biedt gratis lunch en diner aan en voorziet in een reiskostenvergoeding.

Vaste Kamercommissie

Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic: “Voor de e-commercesector bestaat op dit moment geen cao. Na gesprekken met sociale partners hebben we het initiatief genomen om daaraan iets te doen. Op suggestie van de vaste Kamercommissie van SZW zijn we in gesprek geraakt met INretail die een retail-cao heeft. Deze is al behoorlijk modern en vormt de basis voor de e-commerce-cao.”

Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek