Pieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022


Autodrop en Oldtimers zijn nu ook toegevoegd aan het verpakkingsvrije assortiment van Pieter Pot

Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.

De verpakkingsbesparing van Pieter Pot ligt in lijn met de onlangs voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie om verpakkingsafval 15% te hebben verminderd in 2040. De supermarkt kan gezien worden als een  voorloper in de transitie naar een verpakkingsvrije retailsector.

Het stijgende aantal producenten die hun toeleveringsketen voor Pieter Pot aanpassen, zoals Autodrop en Oldtimers, is volgens Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot, het bewijs dat de verpakkingsindustrie anders kan. Pieter Pot roept meer producenten op het voorbeeld te volgen.

Circulaire transitie

Nederland produceerde in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kilogram per persoon. Eind november dit jaar kondigde de Europese Commissie nieuwe wetgeving aan die de verpakkingsafvalberg in 2040 met ruim één derde moet verkleinen ten opzichte van 2018. Toch vindt Schoemaker deze gestelde doelstelling niet ambitieus genoeg. De circulaire transitie moet én kan volgens hem sneller. De dit jaar in totaal ruim drie miljoen bespaarde Pieter verpakkingen en een verdubbeling van het klantenbestand van vijftig- naar honderdduizend, dienen als bewijs. “We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan werken.”

Vraag groeit

Niet alleen onder consumenten groeit de vraag naar verpakkingsvrije alternatieven; ook grote leveranciers zoeken duurzamere oplossing en zijn welwillig hun keten aan te passen aan het systeem van Pieter Pot. Zo hebben de producenten van Heinz, De Ruijter, Brinta en recent Autodrop dit jaar hun keten naar (herbruikbare) bulkverpakkingen aangepast en zijn pilots met andere grote merken in volle gang.

10 miljoen

Pieter Pot zal in 2023 twee keer zoveel verpakkingen te besparen, waarmee ze uitkomen op tien miljoen bespaarde verpakkingen vanaf de oprichting. Dit willen ze onder andere realiseren door als eerste verpakkingsvrije online supermarkt ook gekoelde producten in een circulaire verpakking te kunnen bieden.

Bron: Pieter Pot/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Oldtimers lanceert drie suikervrije smaken

Introductie - Het merk Oldtimers, geproduceerd in het Friese dorp Jirnsum, lanceert drie nieuwe suikervrije smaken; van Zoete Bolletjes en Zoute Puntjes tot aan de gecoate Zoethout Rotsjes. De suikervrije producten van Oldtimers zijn ook volledig vegan.

Lees bericht


Assortiment Foodello inmiddels op 1000 producten

Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.

Lees bericht


Kraft Heinz Benelux en Pieter Pot gaan meer samenwerken

Samenwerking – Kraft Heinz, één van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld, gaat nog meer samenwerken met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Kraft Heinz gaat voortaan de ontbijtproducten chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout in zakken aanbieden bij start-up Pieter Pot, die het vervolgens in statiegeldpotten gaat bezorgen bij de consument.

Lees bericht


‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Lees bericht

Pieter Pot nu ook verkrijgbaar bij STACH

Voedselverspilling - Vanaf maandag - de eerste dag van de Verspillingsvrije Week - zijn de producten van online supermarkt Pieter Pot ook offline te vinden. In de STACH-vestigingen in Amsterdam en in Haarlem kun je nu terecht voor onder meer pindakaas en popcorn van Pieter Pot.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid