Plant Based Cheese maakt kaas van planten


Profiel – Vakblad @FoodClicks belicht in elke uitgave, in samenwerking met HorecaNetwerk, de Startup van de maand. In de editie die vandaag is verschenen, staat Brad Vanstone van Plant Based Cheese centraal. Een bedrijf dat kazen maakt van planten. Een kort gesprek met de initiatiefnemer en oprichter van het bedrijf. Wie ben je en wat heb je tot nu toe allemaal gedaan? “Mijn naam is Brad en ik ben opgegroeid in Brighton (UK), waar ik het grootste deel van mijn leven heb gewoond. Mijn zus en ik brachten onze vakanties door als kinderen op het melkveebedrijf van mijn grootouders in Devon. Vijf jaar geleden verhuisde ik naar de VS en woonde twee jaar in New York. Daar ontmoette ik mijn partner Morgan die drie jaar geleden een baan kreeg in Nederland en dat bracht ons naar Amsterdam.” Wat kun je ons vertellen over je bedrijf en producten? “Toen ik tweeënhalf jaar geleden naar Nederland verhuisde begon ik met een plantaardig dieet. Ik vond het simpel om melk en vlees op te geven, maar het opgeven van kaas was een ander verhaal omdat beschikbare alternatieven geen gelijkenis hadden met kaas. Op een avond maakte mijn vriendin een op planten gebaseerde Mac and Cheese en ik was verrast door de cheesy smaak en kon niet geloven dat het zuivelvrij was. Inmiddels hebben we vijf kazen ontwikkeld en liggen we in de winkels van Jumbo, Albert Heijn, Deen en Coop.” Waar sta je met de introductie? “We zijn erg tevreden met de reacties tot nu toe. We hebben elk kanaal in Amsterdam getest, van restaurants tot catering en er lijkt over de hele linie echte belangstelling te bestaan. Ik ben het meest trots ben op de holistische benadering die we volgen met onze supply chain.” Wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig? “Een debat dat ik graag zou willen zien, is de mening veranderen die we hebben over veganisten en boeren. We moeten de rol die boeren tot op heden hebben gespeeld respecteren, maar merk op dat onze voedselketen moet worden gemoderniseerd. Alle hulp daarbij is nu ook welkom.” Heb je nog een afsluitende pitch? “We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor onze impact op de planeet. Het is mijn taak als producent om kaas naadloos te vervangen, maar ik ben ook consument en heb hier een rol te vervullen. Laten we dus beginnen met promoten van vlees- en zuivel alternatieven en de voordelen van een flexitarisch dieet en kijken waar dat ons naartoe brengt.” Deze samenvatting staat gepubliceerd in de vandaag verschenen uitgave van @FoodClicks. Lees het volledige interview op HorecaNetwerk.nl Profiel – Vakblad @FoodClicks belicht in elke uitgave, in samenwerking met HorecaNetwerk, de Startup van de maand. In de editie die vandaag is verschenen, staat Brad Vanstone van Plant Based Cheese centraal. Een bedrijf dat kazen maakt van planten. Een kort gesprek met de initiatiefnemer en oprichter van het bedrijf. Wie ben je en wat heb je tot nu toe allemaal gedaan? “Mijn naam is Brad en ik ben opgegroeid in Brighton (UK), waar ik het grootste deel van mijn leven heb gewoond. Mijn zus en ik brachten onze vakanties door als kinderen op het melkveebedrijf van mijn grootouders in Devon. Vijf jaar geleden verhuisde ik naar de VS en woonde twee jaar in New York. Daar ontmoette ik mijn partner Morgan die drie jaar geleden een baan kreeg in Nederland en dat bracht ons naar Amsterdam.” Wat kun je ons vertellen over je bedrijf en producten? “Toen ik tweeënhalf jaar geleden naar Nederland verhuisde begon ik met een plantaardig dieet. Ik vond het simpel om melk en vlees op te geven, maar het opgeven van kaas was een ander verhaal omdat beschikbare alternatieven geen gelijkenis hadden met kaas. Op een avond maakte mijn vriendin een op planten gebaseerde Mac and Cheese en ik was verrast door de cheesy smaak en kon niet geloven dat het zuivelvrij was. Inmiddels hebben we vijf kazen ontwikkeld en liggen we in de winkels van Jumbo, Albert Heijn, Deen en Coop.” Waar sta je met de introductie? “We zijn erg tevreden met de reacties tot nu toe. We hebben elk kanaal in Amsterdam getest, van restaurants tot catering en er lijkt over de hele linie echte belangstelling te bestaan. Ik ben het meest trots ben op de holistische benadering die we volgen met onze supply chain.” Wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig? “Een debat dat ik graag zou willen zien, is de mening veranderen die we hebben over veganisten en boeren. We moeten de rol die boeren tot op heden hebben gespeeld respecteren, maar merk op dat onze voedselketen moet worden gemoderniseerd. Alle hulp daarbij is nu ook welkom.” Heb je nog een afsluitende pitch? “We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor onze impact op de planeet. Het is mijn taak als producent om kaas naadloos te vervangen, maar ik ben ook consument en heb hier een rol te vervullen. Laten we dus beginnen met promoten van vlees- en zuivel alternatieven en de voordelen van een flexitarisch dieet en kijken waar dat ons naartoe brengt.” Deze samenvatting staat gepubliceerd in de vandaag verschenen uitgave van @FoodClicks. Lees het volledige interview op HorecaNetwerk.nl

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid