Platform CIRUP gaat strijd aan met papieren wegwerpbeker
![](/images/made/uploads/Cirup2_1080_464_90.jpg)
Duurzaam – Kan de papieren wegwerpbeker van ‘recycleklaar’ naar recyclebaar? Over die vraag buigt zich het nieuwe platform CIRUP, een initiatief van Selecta, McDonald’s en NS Stations samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).
De partijen gaan op zoek naar een antwoord op de vraag of de papieren wegwerpbeker, die in theorie recyclebaar is, ook daadwerkelijk kan worden gerecycled. De samenwerking is niet exclusief en toegankelijk voor andere bedrijven die in grote hoeveelheden papieren drinkbekers afzetten.
CIRCUP staat voor de Circulaire Inzameling en Recycling van papieren Cups en overige Papierlaminaatverpakkingen. Basis voor de oprichting was een recent onderzoek van het KIDV naar de inzameling, sortering en recycling van koffiebekers. Hierin werden de mogelijke recyclingroutes en toepassingsmogelijkheden voor papieren drinkbekers in kaart gebracht. Hoofdconclusie van het onderzoek was dat de vezels van gebruikte papieren drinkbekers als grondstof kunnen worden gebruikt om nieuwe producten te maken, zoals hygiënepapier en karton. Een belangrijke voorwaarde hiervoor zijn homogene en schone stromen, net zoals volume en continuïteit.
Papieren wegwerpdrinkbekers zijn gebaseerd op papiervezels met een functionele coating, vaak van kunststof. Jaarlijks komt zo’n 20.000 ton van dit soort bekers op de Nederlandse markt. Eenmaal bij het afval wordt naar schatting ruim 90 procent van de bekers verbrand.
Programma
Selecta, McDonald’s en NS Stations willen samen met het KIDV de resultaten en impact van het onderzoek borgen én collectief vervolgacties oppakken, zoals verder onderzoek in de keten uitvoeren. De initiators verzorgen zelf de financiering hiervan. Recyclingbedrijf Renewi heeft zich als eerste partner aangesloten. CIRCUP roept alle bedrijven op die papieren wegwerp drinkbekers in groten getale op de markt brengen om zich aan te sluiten bij het collectief. Dit zijn kantoren, instellingen en overheden en hun cateringbedrijven, evenals fast-service restaurants die hun dranken aanbieden in papieren drinkbekers. Als meer bedrijven zich aansluiten bij CIRCUP kan de hoeveelheid ingezamelde drinkbekers omhoog. Daarnaast staan de volgende acties op de agenda:
Bron: CIRUP/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Restproducten koffie krijgen tweede leven als olie en kleurstof
Verduurzamen – Foodtechbedrijf Selecta en dochterbedrijf Pelican Rouge Coffee Roasters verwerken via het Nederlandse bedrijf Caffe Inc. de restproducten van hun koffieproducten. Koffiepigment en -olie worden gebruikt in onder meer de textiel-, beauty- en voedingsindustrie als grondstof.
Lees berichtMark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen
Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.
Lees berichtAziatische formule Eazie wil dit jaar vijf nieuwe locaties openen
Formulenieuws - Eazie , The Asian Good Food Bar, heropent de stationslocatie in Tilburg en laat bij die gelegenheid weten nog dit jaar met vijf vestigingen te willen uitbreiden naar 31 locaties. “Deze heropening is een resultaat van onze strategie om gezond eten voor iedereen in Nederland toegankelijk en betaalbaar te maken”, meldt Eelco van de Glind, expansiemanager eazie.
Lees berichtDuurzame Happy Meal speeltjes bij McDonald’s
Formulenieuws - Gasten van McDonald’s kunnen bij het Happy Meal kiezen voor een speeltje van Playmobil Wiltopia. De speeltjes vormen onderdeel van de eerste duurzame lijn van Playmobil en zijn gebouwd rondom de natuur en wilde dieren. De speeltjes zijn gemaakt van PE Plastic, op een duurzame manier vervaardigd uit suikerriet.
Lees berichtPaardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag
Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees bericht