Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen
Koffie – De gemiddelde prijs van een kopje koffie buiten de deur is € 2,62. Dit is een stijging van 40% in 10 jaar. In 2012 betaalden consumenten gemiddeld nog € 1,87 voor een kop koffie in de horeca. Dit blijkt uit een analyse van beslist.nl naar de Nederlandse koffieprijzen.
Sommige resultaten zijn bijzonder. Zo kost een gemiddelde cappuccino maar een paar eurocent meer dan een gewone koffie (€ 2,64). Kies je voor een espresso, dan betaal je momenteel iets minder (€ 2,48), zo blijkt uit de analyse.
Friesland koffiekoploper
Beslist zocht ook uit waar de grootste koffieliefhebber zitten. Dat werd gedaan door het aantal koffiezaken af te wegen het aantal inwoners. In Nederland zijn er gemiddeld 0,36 koffiezaken per 10.000 inwoners, maar lokaal zijn de verschillen groot. Zo zijn er in Friesland bijna dubbel zoveel koffietenten te vinden (0,65 per 10.000 inwoners). Hiermee is Friesland dan ook dé koffieprovincie van Nederland.
Lokaal zijn de verschillen nog groter. De waddeneilanden Terschelling en Ameland hebben naar verhouding het grootste aanbod van koffiezaken. Op het vasteland zijn relatief gezien de meeste koffietentjes per 10.000 inwoners te vinden in de gemeente Baarle-Nassau. Van de grote steden scoort Maastricht het hoogst met 2,1 koffietentjes per 10.000 inwoners. De top 5 gemeenten met de meeste koffiezaken zijn:
1. Terschelling: 4,1
2. Ameland: 2,7
3. Baarle-Nassau: 2,2
4. Maastricht: 2,1
5. Amsterdam: 1,9
Havermelkkoffie
Een cappuccino, latte macchiato of een koffie verkeerd: Nederlanders zijn gek op koffiesoorten met melk. Onder koffieliefhebbers die geen melk willen (of kunnen) drinken, is sojamelk of havermelk een populaire keuze. Uit de steekproef blijkt dat tegenwoordig eén op de drie koffietenten deze melkalternatieven aanbiedt. Voor zo’n plantaardige optie betaal je overigens wel een meerprijs van 30 tot 75 eurocent.
Bron: beslist.nl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtDunkin’ introduceert abonnement met koffie voor €1
Formulenieuws – Koffie- en bakkerijketen Dunkin' introduceert het Dunkin' Koffie Abonnement in Nederland en België. Vanaf donderdag 11 april kunnen koffieliefhebbers elke dag genieten van maximaal drie warme dranken voor slechts €1 per dag.
Lees berichtInspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024
Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.
Lees berichtSodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval
Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.
Lees berichtPlantaardige koffiemelk groeit, maar koemelk op het werk blijft favoriet
Onderzoek – Hoewel plantaardige melk in de koffie terrein wint onder de jongere generatie, is het gebruik van koemelk toch veruit favoriet onder werknemers. Dat blijkt uit een analyse, die koffie- en theefabrikant Jacobs Douwe Egberts, het afgelopen jaar heeft gemaakt naar de voorkeuren voor koemelk of plantaardig in de koffie.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Provincie Fryslân
Catering - CIRFOOD gaat vanaf 1 oktober dit jaar de culinaire dienstverlening verzorgen voor Provincie Fryslân. De samenwerking markeert een uitbreiding van CIRFOOD's portfolio in zowel het B&I segment als in de provincie Friesland. Voor de Provincie Fryslân heeft CIRFOOD speciaal het concept 'Duorsum Smakelân' ontwikkeld.
Lees bericht