Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel

Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Dat was anders. Zo is friet gemiddeld per portie over de afgelopen 2 jaar met 15% per jaar gestegen van 3 euro naar 4 euro, waar de snacks (frikandel en hamburger) en de cola gemiddeld op nog geen 10% prijsstijging zaten per jaar. Online ligt deze prijsinflatie zelfs net wat hoger dan vanuit het cafetaria.
Eerste kwartaal 3,1% omzetgroei
Wanneer de groei in omzet wordt bekeken over de eerste maanden van dit jaar met die van vorig jaar, dan komt die uit op 3,1 procent. Dat stijgingspercentage ligt dus beduidend onder de prijsontwikkeling. Met 8,2 procent stijging houdt online de prijsstijging nog wel bij, maar bij de kassaverkoop ligt dat anders. Daar is de groei van +1% onvoldoende om de prijsontwikkeling bij te houden en dus ook onvoldoende om het volume te stabiliseren.
Online blijft in de eerste drie maanden tegen de 30% van de totale omzet aanzitten, waardoor de omzetdruk voor de cafetariaondernemers nog sterker op de vrijdag tot en met de zondag komt te liggen. Dit percentage is in tegenstelling tot thuisbezorging in zijn totaal.
Frisdrank pakt daling milkshakes op
Op productniveau valt op dat het 1e kwartaal, waarschijnlijk door het slechte weer, geen goede periode voor de milkshakes is geweest. Het aandeel van milkshakes daalde van bijna 40% van de drankenomzet naar net 30%. Terwijl dranken in z’n totaliteit juist groeide. Vooral door de verkopen aan frisdranken. Energie- en sportdranken en sappen deden het minder.
Snacks
Andere ontwikkelingen op productniveau is het teruglopende belang van snacks, frites en saus in zijn totaliteit. Voor een deel is dit te verklaren uit de gematigdere prijsontwikkeling van snacks, waar frites dus wel op niveau blijven. Aan de andere kant liften maaltijdoplossingen mee met de plus in online bestedingen.
NTF
De analyse is gebaseerd op de alle transacties die per maand plaatsvinden op het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume. De datagegevens worden geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat om de verkopen van januari 2022 tot en met maart 2024.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
AnyTyme opgetuigd voor verdere franchise-uitrol
Interview - Een nieuw logo, een eigentijdse uitstraling binnen en buiten, verpakkingen die in lijn zijn met de nieuwe uitstraling. Er is veel veranderd bij cafetariaformule AnyTyme. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn misschien onzichtbaar. Aan de achterkant van het bedrijf zijn namelijk de inkoopcondities, de infrastructuur en de afspraken verbeterd en is er een organisatie opgetuigd waarmee de formule geschikt...
Lees berichtBurger Business opent tiende vesting in Bussum
Formulenieuws - Burger Business, de burgerformule van FFC, heeft onlangs haar tiende locatie geopend, ditmaal een vestiging in Bussum. Met deze uitbreiding zet de burgerformule een volgende stap in de ambitie om landelijk verder te groeien.
Lees berichtVega aandeel bij cafetariaketen Kwalitaria blijft groeien
Formulenieuws – Het aandeel vegetarische producten blijft groeien bij Kwalitaria. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor, laat de keten bij de start van Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel weten.
Lees berichtNieuwe versie van onbemande shop Fastned
Tankstation – Fastned heeft woensdag een nieuwe versie geopend van een onbemande shop. De onbemande winkel van Fastned is gevestigd in het Duitse Kinding Altmühltal. De winkel heeft een beperkt assortiment frisdranken, koffie en snacks, maar biedt een comfortabele lounge om te wachten tijdens het opladen en een nette toiletgroep.
Lees berichtPruvé introduceert een authentiek worstenbroodje
Introductie - Pruvé, leverancier in halffabricaten en bake-off snacks, introduceert een nieuw authentieke worstenbroodje. Het broodje is gemaakt van brooddeeg dat gecombineerd wordt met een Brabants kruidenpakket, dat zorgt voor een volle smaakbeleving.
Lees bericht