Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel


De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu in de cafetariabedrijven niet meer zo sterk voor / Foto bij: Eetwinkel

Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.

Dat was anders. Zo is friet gemiddeld per portie over de afgelopen 2 jaar met 15% per jaar gestegen van 3 euro naar 4 euro, waar de snacks (frikandel en hamburger) en de cola gemiddeld op nog geen 10% prijsstijging zaten per jaar. Online ligt deze prijsinflatie zelfs net wat hoger dan vanuit het cafetaria.

Eerste kwartaal 3,1% omzetgroei

Wanneer de groei in omzet wordt bekeken over de eerste maanden van dit jaar met die van vorig jaar, dan komt die uit op 3,1 procent. Dat stijgingspercentage ligt dus beduidend onder de prijsontwikkeling. Met 8,2 procent stijging houdt online de prijsstijging nog wel bij, maar bij de kassaverkoop ligt dat anders. Daar is de groei van +1% onvoldoende om de prijsontwikkeling bij te houden en dus ook onvoldoende om het volume te stabiliseren.

Online blijft in de eerste drie maanden tegen de 30% van de totale omzet aanzitten, waardoor de omzetdruk voor de cafetariaondernemers nog sterker op de vrijdag tot en met de zondag komt te liggen. Dit percentage is in tegenstelling tot thuisbezorging in zijn totaal.

Frisdrank pakt daling milkshakes op

Op productniveau valt op dat het 1e kwartaal, waarschijnlijk door het slechte weer, geen goede periode voor de milkshakes is geweest. Het aandeel van milkshakes daalde van bijna 40% van de drankenomzet naar net 30%. Terwijl dranken in z’n totaliteit juist groeide. Vooral door de verkopen aan frisdranken. Energie- en sportdranken en sappen deden het minder.

Snacks

Andere ontwikkelingen op productniveau is het teruglopende belang van snacks, frites en saus in zijn totaliteit. Voor een deel is dit te verklaren uit de gematigdere prijsontwikkeling van snacks, waar frites dus wel op niveau blijven. Aan de andere kant liften maaltijdoplossingen mee met de plus in online bestedingen.

NTF

De analyse is gebaseerd op de alle transacties die per maand plaatsvinden op het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume. De datagegevens worden geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat om de verkopen van januari 2022 tot en met maart 2024.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Mora komt met mini-snacks voor horecalocaties zonder friteuse

Introductie  – Snackproducent Van Geloven speelt met de introductie van de Mora Oven & Airfryer Mini Mix in op de groeiende van ovenbereide snacks voor horecalocaties zonder friteuse. De mix bevat een selectie van bekende Mora snackklassiekers zoals de Mini frikandellen, Rundvlees bitterballen, Kipnuggets en Goudse kaasballetjes.

Lees bericht




Nieuwe campagne Rivella richt zich op standaardkeuze

Frisdrank - Rivella lanceert een nieuwe die ervoor moet zorgen dat mensen vaker naar het eigenzinnige frisdrankmerk grijpen, dan naar hun standaardkeuze. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel mensen Rivella kennen, maar er niet spontaan aan denken als ze een frisdrank kiezen.

Lees bericht

fritz-kola komt met nieuw design fles

Frisdranken - Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen. Als onderdeel van het nieuwe ontwerp hebben merk illustrator Chris Mitchell en het Engelse ontwerpbureau Robot Food een vernieuwd fritz-kola merk logo ontworpen en een nieuw etiket met informatie over het bedrijf en de ingrediënten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid